اجرای لوله کشی فاضلاب

درین مقاله در رابطه انگیزه از لوله کشی فاضلاب ساختمان و نکات مهمی که در اجرای لوله کشی فاضلاب موجود است کلام میکنیم . به دلیل اهمیت فراوان این زمینه , در اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان بایستی نکات و مقررات لوله کشی را به صدق رعایت کرد و به‌این استدلال انجام این کار نیاز به نیروی کارشناس دارااست . اجرای اصولی لوله کشی فاضلاب منجر پرهیز از تعمیرات لوله کشی می شود . لوله کشی آب

انگیزه از لوله کشی فاضلاب

انگیزه از لوله كشی فاضلاب به خصوص در شهرها تهيه و توزيع صحيح و پاكيزه آب تصفيه شده جهت آشاميدن و مصارف بهداشتی دیگر و بیرون كردن فاضلاب حاصله از محيط مسكونی می‌باشد .

لوله كشی فاضلاب گرچه عملی معمولی و پيش پا افتاده به نظر می رسد البته در صورتیكه طبق اصول صحيح انجام نشود علاوه بر اينكه از حیث اقتصادي ممكن است توليد خسارت و زيان نمايد سبب دغدغه ها و بیماری های گوناگون نيز میگردد .

به همين دليل بايد لوله كشی فاضلاب ساختمان مطابق نقشه صحيح و عملی انجام گردد . قواعد و قوانينی جهت تهيه طرح اوليه لوله كشی و محاسبات آن در ساختمان تدوين شده‌است , كه اما در كشورهای متعدد اين قوانين با يكديگر اختلافاتی بسته به شرايط جغرافيايی دارا‌هستند اما در نهايت تمامی ی اين قواعد برای انجام صحيح لوله كشی فاضلاب ساختمان بكار گرفته میگردند . تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی شهرک وحدت کرج شبانه روزی

نکات کلیدی در اجرای لوله کشی فاضلاب

لوله‌های افقی فاضلاب می بایست با شیب مطلوب و یکنواخت نصب شوند . شیب بیشتراز حد لوله‌ها منجر ارتقاء سرعت جریان فاضلاب شده , در سود آب فاضلاب تخلیه شده و مواد جامد و فضولات در لوله‌ها باقی میماند و به مرور سبب گرفتگی لوله‌ها و نیاز به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله می شود . شیب کم هم منجر کاهش و چه بسا جدا جریان فاضلاب شده و در سود لوله‌ها مسدود می شود . میزان شیب لوله کشی فاضلاب می بایست در بین ۰ تا ۵ درصد باشد . چاه بازکنی حسن آباد شمالی

در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اتصالات ۴۵ رتبه می بایست استعمال شود .
می بایست لوله‌های فاضلاب را توسط بست های منحصر به فرد لوله در بخش های صحیح مهار کرد .
بایستی لوله را تا حد قابلیت بی واسطه و صاف نصب کرد و آن ها را از پایین ساختمان عبور نداد . در‌حالتی که که لوله فاضلاب از ذیل ساختمان عبور نموده است بایستی آن‌ها را با دستکم ۱۵ سانتیمتر بتن معمولی پوشش اعطا کرد و اگر که لوله‌ها در مسافت یک متری از پی و دیوارها قرار دارا هستند , بایستی تا مرحله تحت پی آنها‌را با بتن پوشاند .
قبلی از اتصال لوله قائم فاضلاب به لوله افقی فاضلاب , می بایست ابتدا روزنه بازدید فاضلاب نصب شود . همینطور در انتهای لوله‌های افقی فاضلاب هم نصب روزنه بازدید اضطراری است . محل روزنه بازدید بایستی در دست اشخاص باشد .
سیفون های ساختمان حتما بایستی سطح باشد و شیب نداشته باشد که سبب پرهیز از پخش شدن بوی نامطبوع در اطراف شود . حتما همگی سیفون مورد به کارگیری در مسیر فاضلاب می بایست دارنده هوا کش باشند .
بایستی دقت داشت که سایز رایزر خروجی فاضلاب حتما جوابگوی خروجی فاضلاب باشد . ابدا رایزر لوله کشی فاضلاب آشپزخانه با رایزر خزینه یا این که دستشویی مشترک نباشد .
در لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا حتما چسب حاذق منحصر به فرد پلیکا استعمال شود و چسب کافی برای به کارگیری در لوله و اتصالات به آن ها زده شود .
لوله های فاضلاب و دیگر لوله ها در ساختمان های در اکنون ساخت بدلیل وجود دیگر مصالح بایستی مورد دقت قرارگیرند تا مورد زخم قرار نگیرند . در هنگام به کار گیری از لوله و اتصالات حتما اعتنا داشته باشید که ترک یا این که شکستگی نداشته باشد .
لوله­ های فاضلاب از محصول پلیمر در‌حالتی که برعلیه فروغ و روشنایی خورشید به طور بدون واسطه قرارگیرند سبب ساز زخم دیدن لوله می شود . پس در لوله کشی فاضلاب هنگام ساختمان سازی روی آن را با یک عایق بپوشانید .
در صورتی‌که لوله کشی فاضلاب در فصل سوز و سرما انجام می‌گیرد احتمال دارد لوله ها مبتلا پارگی یا این که یخ زدگی شوند . به این ترتیب پرسنل لوله کش می بایست بعداز اجرای سیستم لوله­ كشی و انجام آزمایش های گوناگون , آب كل سیستم را تخلیه نمایند . آنان میتوانند از آب نمک به کارگیری نمایند تا در‌صورتی‌که آب در نصیب هایی از لوله باقی ماند قابلیت و امکان یخ‌زدگی آن کمتر شود .
تحت عنوان یك اصل كلی , به هیچ وجه مجاز به اعمال وزن مازاد روی لوله­ های نصب شده سیستم لوله­ كشی فاضلاب گرمابه و سرویس بهداشتی نمی ­باشیم . از قرار دادن وزن شیر آلات بهداشتی , وزن شیرهای مهم و فرعی واحدها , وزن كلكتورها و… روی لوله­ ها بپرهیزید .
در صورتی‌که لوله کشی در سقف انجام می‌گیرد هنگام ورود لوله فاضلاب به گرمابه و سرویس بهداشتی بایستی محل تقاطع دو دیوار تحت عنوان مسیر عمودی گزینش گردد چون احتمالا در صورت نصب وسایل و آویزها بر روی دیوار سبب ساز زخم وصال و ترکیدن لوله ی فاضلاب شود . لوله­ ها می بایست مسیرهای افقی را در كف طی كرده و دقیقاً از تحت وضعیت شیر آلات ساختمانی وارد اتصالات نصب شده در دیوار گردند .
پس از اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان به مراد اطمینان از عدم وجود نشتی بایستی مدار لوله کشی را تست کنیم . این تست را می‌توان با آب , هوای فشرده و دود انجام اعطا کرد که رایج‌ترین روش آن به کارگیری از آب است . روش کار به‌این صورت است که تمام دهانه‌های گشوده را به وسیله توپی لوله فاضلاب می‌بندیم و آب را وارد لوله‌های فاضلاب می‌کنیم تا کاملاً از آب مالامال شوند . محل های اتصال را با توجه بررسی کرده و در صورت وجود نشتی به رفع آن می پردازیم و تست را مجدداً تکرار می‌کنیم . در صورت مرتفع بودن ساختمان بایستی تست لوله‌ها را در یک‌سری سطح انجام بخشید , چون فشار ستون آب آزمایشی در طبقات تحت فراوان میشود . در خصوص ساختمان های بلند تست را نصیب به نصیب انجام می‌دهیم . یعنی تست هر طبقه مستقل انجام می شود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *