بررسی سیستم فاضلاب ساختمان ها

در‌این فراگیری به بررسی سیستم فاضلاب ساختمان مشتمل بر جور بندی فاضلاب ها , اشکال چاه فاضلاب و اجزای آن میپردازیم و همینطور در رابطه روش های دفع فاضلاب با نیز کلام میکنیم . با ما باشید .  حفر چاه رفع بوی بد چاه فاضلاب منصورآباد شرق تهران

 گونه های فاضلاب

فاضلاب را با اعتنا به محتویات آن به دو مدل فاضلاب سبک و سنگین وزن مدل بندی می نمایند .

فاضلاب سبک : محتویات فاضلاب سبک آب خالص و مواد سبک است که برای تخلیه آن از پمپ های معمولی به کارگیری می شود . در سیستم فاضلاب ساختمان , فاضلاب کف دستشویی منازل در‌این گونه قرار میگیرد . که با تخلیه و لایروبی و کف تراشی , چاه متبوع مجدد قابل به کار گیری می شود .

فاضلاب سنگین وزن : گونه دیگر فاضلاب ها گونه سنگین وزن آن است که از مواد سنگین وزن و فضولات انسانی و حیوانی تشکیل‌شده و برای حمل آن از لوله هایی با شیب و قطر بیشتر به کارگیری می شود . دستگاهی که برای تخلیه و حمل فاضلاب سنگین وزن کاربرد دارااست پمپ های مکنده و تانکرهای حمل فاضلاب است که‌این مواد را به تصفیه منزل منتقل می نماید .

نکته ای که در حفر چاه فاضلاب مورد اعتنا است متاع خاک آن است که حتمی است از توان جذب بالایی برخوردار باشد .

گونه های چاه در سیستم  فاضلاب ساختمان

معمولا سه مدل چاه در ساختمان حفر می شود :

چاه فاضلاب آشپزخانه
چاه فاضلاب خزینه و سرویس بهداشتی
چاهی برای جذب آب باران
اعم از اجزای تشکیل دهنده سیستم فاضلاب ساختمان , لوله های حمل کننده فاضلاب های سنگین وزن و سبک , لوله ای برای تخلیه آب باران , لوله هایی برای حمل آب باران و فاضلاب سبک و سیستم تهویه میباشند .

روزنه بازدید

با به کار گیری از روزنه بازدید می توان لوله فاضلاب را به هنگام گرفتگی گشوده کرد یا این که آن را پاک نمود . برای داده ها بیشتر میتوانید مقاله «دریچه بازدید فاضلاب» را هم مطالعه فرمائید . رفع بوی بد چاه فاضلاب در بید آباد اصفهان فوری

سیفون

برای پرهیز از ورود گازهای فاضلاب به باطن ساختمان در محل اتصال لوله فاضلاب و وسیله بهداشتی از سیفون به کارگیری می شود . که اعم از این وسایل بهداشتی می شود به سرویس بهداشتی , وان گرمابه و سینک آشپزخانه اشاره نمود .

فشار معکوس فاضلاب

با ارتقا فشار گازهای جان دار در لوله های سیستم فاضلاب ساختمان , شاید سیفون متصل به لوله فاضلاب از جای خویش کنده شده و فاضلاب به خارج لوله پاشیده شود که برای مهار این فشار از لوله های تهویه به کار گیری می شود .

روش های دفع فاضلاب حاصل از شستشو :

الف ) چاه جذبی :

یکی‌از از طریق های دفع فاضلاب در سیستم فاضلاب ساختمان , حفر چاه فاضلاب جذبی است . خواسته از چاه محفظه‌ای است که فاضلاب در آن ذخیره شود به گونه ای که حشره ها و حیوان‌ها به آن دسترسی نداشته باشند . جهت دوری از آلودگی چاه آب به وسیله چاه فاضلاب , چاه فاضلاب در طول پایین‌تر از چاه آب و در مسافت ۱۵ تا ۳۰ متری زمین حفر گردد . هر چه فرآورده زمین چاه جذبی سست و قابل نفوذ باشد این مسافت زیادتر است و بر عکس . کف چاه در زمینهای یکنواخت غیر آهکی می بایست دستکم ۵/۱ تا ۳ متر فراتر از مرحله آب زیرزمینی قرار گرفته باشد . علت این دستور پرهیز از تکثیر آلودگی چاه جذبی در محیط است . دیواره نصیب بالایی چاه جذبی فاضلاب می بایست طوقه چینی شده و قطر آن کمتر از قسمتهای دیگر باشد و با مصالح بادوام پوشش داده شود . در شرایطی‌که فکر‌میکنید چاه دیرین خانه شما سعی ضروری را ندارد و به همین منظور می‌خواهید چاه فاضلاب حفر فرمائید , عالی است بدانید با لایروبی و می‌توانید چاه کهنه را مرمت فرمایید و با بازسازی آن دیگر نیازی به حفر چاه فاضلاب نخواهید داشت . لوله بازکنی منطقه قلمستان

ب ) کانال گردآوری فاضلاب

یکی دیگر از طریق های دفع فاضلاب , کانال فاضلاب است . در صورتی در ده کانال گردآوری فاضلاب ساخت شده باشد با اتصال فاضلاب ساختمان به کانال فاضلاب می‌توان به راحتی فاضلاب را دفع کرد . فاضلاب گردآوری شده در کانال فاضلاب به تصفیه منزل فاضلاب منتقل شده و بعد از انجام فرایندهای تصفیه , در محل قابل قبولی که آلودگی زیست محیطی تولید نکند دفع می‌شود .

ج ) سپتیک تانک

پایانی روش دفع فاضلاب ساختمان استعمال از سپتیک تانک یا این که انباره تعفن و یا این که گندانبار است . چنانچه در قریه کانال گردآوری فاضلاب وجود نداشته باشد و کالا زمین اذن به کار گیری از چاه جذبی را نمی‌دهد می‌توان از سپتیک تانک جهت دفع فاضلاب به کار گیری کرد .

سپتیک تانک یک مخزن ته نشینی غیر قابل نفوذ است که فاضلاب تولیدی از روش لوله فاضلاب به باطن آن ریخته میشود . سپتیک تانک به جداسازی و تجزیه مواد جامد از فاضلاب امداد می‌نماید . پساب سپتیک تانک معمولا به امداد چاه جذبی در زمین دفع می شود و لجن باقی مانده در مخزن اگر چه وقت یک توشه تخلیه می شود .

مساله زیست محیطی دفع و تصفیه فاضلاب

متأسفانه بیشتر اثرات فاضلاب ها بر محیط زیست منفی می باشند . قاعدتاً گذشته از این‌که فاضلاب به اقیانوس ها , دریاها , دریاچه ها یا این که رودها ریخته شوند می بایست به صورت مطلوب تصفیه شود البته چه بسا در شرایطی که فاضلاب به صحت و بی نقص تصفیه نشود , می‌تواند آب را آلوده و کثیف نماید و اثرات زیست محیطی بدی بر اکوسیستم آنجا باقی بگذارد .

تصفیه فاضلاب های صنعتی

در روش های دفع فاضلاب صنعتی و تصفیه آن , بسته به جور صنعت و فاضلابی که می سازد , می بایست از طریق های روش های دفع فاضلابمتفاوتی برای دفع فاضلاب صنعتی و تصفیه آن به کار گیری نمایند مثل روش های توسعه یافته ای که برای تصفیه آب از موادی نظیر فلز های سنگین وزن و مواد شیمیایی سمی به کار گیری میشود . در کنار روش هایی که برای تصفیه فاضلاب موجود هست , روش های پیشگیری هم در امداد به صنعت های برای کاهش مواد آلوده و کثیف کننده محیط زیست اثربخشی بالایی دارا هستند . این روش ها با حذف , بازیافت یا این که جایگزینی مواد آلوده و کثیف کننده با موادی که کمتر برای محیط زیست خطر دارا‌هستند , مشکلات ناشی از فاضلاب های صنعتی را به نیکی می‌توانند کاهش دهند . امروزه صنعت های به سمتی می‌روند که با تصفیه و به کار گیری مجدد از آب به صورت مکرر , هر چه کمتر و کمتر خروجی فاضلاب داشته باشند تا جایی که خروجی فاضلاب در حدود صفر شود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *