قانون مدیریت پسماند

ماده ۱ – جهت به وقوع پیوستن اصل پنجاهم ( ۵۰ ) قانون اساسی کشور کشور‌ایران و به مراد نگهداری محیط زیست مرز و بوم از اثرها زیانبار پسماندها و مدیر با صرفه آن‌ها , همگی وزارتخانه و اداره ها و شرکت ها و ارگان های مدنی و ارگانهای همگانی غیردولتی که شمول ضابطه برآن ها نیازمند ذکر اسم میباشد و تمامی موسسه ها و شرکت ها و افراد واقعی و حقوقی , موظفند قانون ها و سیاست های مقرر درین ضابطه را رعایت کنند . حمل نخاله مرکز تهران

ماده ۲ – لغت ها و اصطلاحاتی که در‌این ضابطه به کار رفته است , ‌دارای معانی ذیل میباشد : ‌

الف – اداره : اداره حفاظت محیط زیست
ب – پسماند : به مواد جامد , مایع و گاز ( غیر از فاضلاب ) گفته می شود که به صورت بدون واسطه یا این که غیرمستقیم حاصل از کار آدم بوده و از لحاظ ساخت کننده‌ , ‌ زاید تلقی می شود . پسماندها به پنج تیم تقسیم میشوند : قانون مدیریت پسماندها برای نخستین بار در استان همدان امسال اجرا میگردد

۱ – پسماندهای معمولی : به تمامی پسماندهایی گفته می شود که به طور معمول از عمل های روزانه آدم ها در شهرها , روستاها و بیرون از آنان ساخت می شود , از قبیل آشغال های خانگی و نخاله های ساختمانی .
۲ – پسماندهای طبی ( بیمارستانی ) : به تمامی پیشماندهای عفونی و مضر ناشی از مریض خانه ها , مرکز ها بهداشتی , درمانی , آزمایشگاه های تشخیص طبابت و بقیه مرکز ها شبیه گفته می شود . بقیه پسماندهای خطرناک بیمارستانی شامل این تعریف بیرون است .
۳ – پسماندهای ویژه : ‌ به تمامی پسماندهایی گفته می شود که به دلیل بالا بودن دستکم , یکی‌از خاصیت خطرناک , از قبیل سمیت , بیماری زایی , قابلیت و امکان انفجار یا این که اشتعال , خورندگی و شبیه آن به حفظ ویژه نیاز داشته باشد و آن نوع از پسماندهای طبی و هم جزو پسماندهای معمولی , صنعتی , کشاورزی که نیاز به رئیس یگانه دارا‌هستند , جز پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند .
۴ – پسماندهای کشاورزی : ‌ به پسماندهای ناشی از کار های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می شود از قبیل فضولات , ‌لاشه حیوان‌ها ( دام , طیور و آبزیان ) محصول ها کشاورزی فاسد یا این که غیرقابل مصرف .
۵ – پسماندهای صنعتی : ‌ به همه پسماندهای ناشی از کار های صنعتی و معدنی و پسماندهای پالایشگاهی صنعت های گاز , ‌ نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته می شود از قبیل براده ها , سرریزها و لجن های صنعتی .

ج – مدیر اجرایی پسماند : ‌ شخصیت حقیقی وواقعی یا این که حقوقی است که مسئول طرح ریزی , سوق دهی , حفظ و عملیات اجرایی مرتبط با ساخت , گردآوری , ذخیره سازی , جداسازی‌ , حمل و نقل , بازیافت , پردازش و دفع پسماندها و همینطور فراگیری و آگهی دراین باره میباشد .
۱ – دفع : همه روشهای از دربین بردن یا این که کاهش خطرها ناشی از پسماندها , از قبیل بازیافت , دفن بهداشتی , آشغال سوزی
۲ – پردازش : ‌ همگی فراینده های مکانیکی , شیمیایی , بیولوژیکی که سبب به تسهیل در عملیات دفع گردد .
د – مراد از آلودگی , به عبارتی تعریف مقرر در ماده ( ۹ ) قانو حفاظت و بهسازی محیط زیست – تصویب شده ۲۸/۳/۱۳۵۳ – است .

تبصره ۱ – پسماندهای طبابت و هم جزء پسماندهای معمولی , صنعتی و کشاورزی که نیاز به مدیر یگانه دارا‌هستند , جز پسماندهای ویژه محسوب میگردند .
تبصره ۲ – فهرست پسماندهای ویژه از سمت اداره , با همیاری دستگاه های ذیربط انتخاب و به ثبت شورای خوب حفاظت محیط زیست , خواهد رسید .
تبصره ۳ – پسماندهای ویژه پرتوزا , تابع قانون ها و ضوابط مرتبط با خویش میباشند .
تبصره ۴ – لجن های حاصل از تصفیه فاضلاب های شهری و تخلیه چاه های جذبی فاضلاب خانگی در شرایطی که که کم آب یا این که کم رطوبت باشند , در نوع پسماندهای معمولی قرار خواهند گرفت .

ماده ۳ – موسسه استاندارد و پژوهش ها صنعتی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همیاری وزارت بهداشت , معالجه و فراگیری طبابت و بقیه دستگاه ها حسب مورد , استاندارد کیفیت و بهداشت تولیدات و مواد بازیافتی و به کارگیری های مجاز آن‌ها را تهیه و تنظیم کند .

ماده ۴ – دستگاه های اجرایی ذیربط موظفند جهت بازیافت و دفع پسماندها , تدبیرها واجب را به ترتیبی که در دین طومار های اجرایی این ضابطه مشخص و معلوم خواهد شد , اتخاذ کنند . آئین طومار اجرایی مذکور می باید در برگیرنده موردها پایین هم باشد : ‌
۱ – قانون ها تهیه شده موجب گردد تا ساخت و مصرف , پسماند کمتری تولید کند .
۲ – وام ها ضروری برای ایجاد و مصرف کالاهایی که بازیافت آن‌ها راحت خیس است , ‌فراهم شود و ایجاد و واردات محصولاتی که دفع یا این که بازیافت پسماند آنها اختلال خیس است , محدود شود .
۳ – تدابیری اتخاذ شود که به کارگیری از مواد اول بازیافتی در ساخت توسعه و گسترش یابد .
۴ – مسیولیت تامین و پرداخت جزو مخارج بازیافت بر عهده ساخت کنندگان تولیدات قرار گیرد .

ماده ۵ – رئیس های اجرایی پسماندها , موظفند براساس معیارها و مقررات وزارت بهداشت , معالجه و یادگرفتن ترتیبی اتخاذ کنند تا سالم , بهداشت و ایمنی کارداران اجرایی ذیل محاسبه آنان تامین و تضمین شود . حمل نخاله ساختمانی در تهران ماشین‌های حمل نخاله بدون آرم در اهواز متوقف می‌شوند

ماده ۶ – اداره صدا و سیمای کشور‌ایران و بقیه رسانه هایی که نقش آگهی دارا‌هستند و همینطور دستگاه های آموزشی و فرهنگی , موظفند جهت آگهی و یادگرفتن , جداسازی درست , گردآوری و بازیافت پسماندها , ‌اقدام و با اداره ها و مسیولین مربوط همیاری کنند .
تبصره – وزارتخانه های مجاهدت کشاورزی , صنعت های و معادن , مرزو بوم و بهداشت , معالجه و فراگیری طبی به خواسته کاهش پسماندهای کشاورزی , موظفند نسبت به آگهی و یادگرفتن روستاییان و ایجاد کنندگان , مبادرت ضروری را به فعالیت آورند .

ماده ۷ – مدیر اجرایی همه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و اطراف آنان به عهده شهرداری و دهیاری ها و در بیرون از حوزه و وظیفه های شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری ها است . مدیر اجرایی پسماندهای صنعتی ویژه به عهده آفریننده خواهد بود . در صورت تبدیل آن به پسماند معمولی به عهده شهرداری ها , دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود .
تبصره – رئیس های اجرایی می‌توانند تمام یا این که جزء عملیات مرتبط با گردآوری , جداسازی و دفع پسماندها را به افراد حقیقی وواقعی و حقوقی واگذار کنند .

ماده ۸ – مدیر اجرایی میتواند مخارج رئیس پسماندها را از آفریننده پسماند با تعرفه ای که طبق راهبرد وزارت مرزو بوم بوسیله شوراهای اسلامی بر حسب جور پسماند گزینش می شود , اخذ نموده و تنها صرف مخارج رئیس پسماند کند

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *