قانون مدیریت پسماندها برای نخستین بار در استان همدان امسال اجرا میگردد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد : پروژه‌هایی با ترقی فیزیکی , مشمول بررسی زیست محیطی نمیشوند . حمل نخاله ساختمانی مرکز تهران

به نقل از خبر نگار خبرگزاری دانشجوها کشور‌ایران ( ایسنا ) – منطقه‌ی همدان , «قربانعلی محمدپور» عصر روز قبل ( ۳۰ دی‌ماه ) در عده خبرنگاران بمناسبت هفته‌ی هوای منزه , افزود : اشخاصی که دست به مبادرت فیزیکی زده‌اند رأسا خودشان و متولیان صادر شدن جواز پاسخگو می باشند .

او از انجام نظارت زیست محیطی پروژه‌های بزرگ استان با پیگیری‌های انجام یافته خبر اعطا کرد و اعلام‌کرد : به‌زودی سه پروژه‌ی بزرگ و تاثیرگذار استان در اقتصاد , رفاه , سالم و آسایش مردمان مشتمل بر پتروشیمی ابن سینا , خط اتیلن غرب مرز و بوم و طرح توسعه‌ی شهرک صنعتی بهاران تحلیل میشود .

همین سال یک واحد لبنی و یک کشتارگاه مرغ در همدان تعطیل شده‌است

محمدپور بابیان این‌که پارسال ۱۸۳۸ مورد و سال جاری ۱۰۰۰ مورد پایش زیست محیطی از کل استان صورت گرفته شده‌است , ادامه اعطا کرد : این سال ۱۲۴ اخطاریه‌ی زیست محیطی و ۲۶ شکوائیه برای واحدهای صنعتی , خدماتی و تولیدی صادر شده‌است بطوریکه ناچار به تعطیلی یک کدام از واحدهای لبنی استان شدیم که بجهت عدم رفع آلایندگی زیست محیطی هم‌چنان تعطیل است , هم‌چنین یکی‌از واحدهای کشتارگاه مرغ استان را تعطیل کردیم .

او افزود : این تعطیلی‌ها بعد از صادر شدن اخطاریه‌های گوناگون صورت گرفته طوریکه عملکرد میکنیم هیچ واحدی به تعطیلی کشیده نشود زیرا بدنبال پاک کردن صورت مسأله نیستیم .

کمتر از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان مجهز به تصفیه‌خانه می باشند

او با اشاره به این‌که کمتر از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان به تصفیه‌خانه مجهز میباشند , اعلام کرد : همین سال ۶۵ پرونده , در مقابل خلافکاران از ضوابط محیط زیست تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع و تا به امروز ۳۳ پرونده منتهی به صادر شدن رأی , ۳۲ حکم به محکومیت خلافکاران و یک پرونده به صادر شدن رأی برائت شده‌است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه بخشید : امسال۲۱ پرونده‌ی محیط زیست انسانی هم در مقابل خلافکاران ساخته شده طوری‌که از این فی مابین ۱۵ پرونده , باعث به صادر شدن رأی و مخدومه اعلام شده و محکوم به پرداخت ۱۷۸ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت شده‌اند .

او ادامه بخشید : هم‌چنین ۴۴ پرونده‌ی محیط زیست ارگانیک برعلیه خلافکاران درست شده طوریکه از این تعداد ۱۸ پرونده‌ی منتهی به صادر شدن رأی شده و ۲۶ مورد ذیل رسیدگی است .

او افزود : در این راه ۲۸ نفر به ۱۲۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند طوریکه از آنها دو قبضه سلاح شکاری ضبط شد و به سه سال حبس محکوم شدند هم‌چنین دو قوچ , یک کَل , ۱۸ فاخته , ۲۶ خرگوش , ۲۴ چکاوک , ۹ پرنده شکاری , دو تشی , ۶ سهره , یک کبک , یک خوتکا , یک بلدرچین و ۴۶ قطعه اجزای وحوش که بطور غیرمجاز تاکسیدرمی شده بودند , ضبط و متوقف شد . حمل نخاله در تهران

محمدپور در‌پی به ابلاغ میزان ایجاد پسماندهای شهری اشاره و اذعان کرد : سال ۸۹ میزان پسماندهای دستگاه‌های شهری ۲۸۸ هزار و ۳۵۰ بدن در سال بود , سال ۹۰ این میزان به ۲۹۲ هزار بدن رسید , پارسال ۳۰۲ هزار و ۹۵۰ بدن و سال جاری ۱۷۳ هزار و ۸۵۰ بدن اعلام شده‌است .

شیرابه‌های ناشی از پسماندها تأثیر منفی بر سفره‌های آب‌های زیرزمینی دارااست

او با اشاره به این‌که ۲۰ محل دفن آشغال برای ۲۹ شهر در استان موجود است , تصریح کرد : رئیس پسماند یک دغدغه‌ی با اهمیت است که مدیر اصولی را می‌طلبد زیرا شیرابه‌های ناشی از این پسماند , آلودگی دارااست و چه بسا تأثیر منفی بر سفره‌های آب‌های زیرزمینی دارااست .

محمدپور با تاکید بر این که رئیس پسماند شهری می بایست با توجه بیشتری صورت پذیرد , افزود : قرار است راجع‌به پسماند سرمایه‌گذاری وارد شود و پسماندها را بازیافت کرده و بعد از تبدیل به انرژی گرمایی و بسته‌بندی , گرانوی کردن آن ها , در کوره‌های کشاورزی و کارخانجات مصرف شود .

او همینطور بابیان این‌که ۱۸ درمان گاه استان , به سیستم اتوکلاو برای استریل کردن پسماندهای بیمارستانی مجهز می باشند , تصریح کرد : سال ۹۰ , ۱۱۰۰ بدن , سال ۹۱ , ۱۴۰۰ بدن و همین سال ۸۱۴ بدن در سال پسماند بیمارستانی ایجاد شده‌است .

این سال برای اولین دفعه ضابطه مدیر پسماند در استان اجرا میگردد

به‌گفته‌ی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان , ۲۵ هزار بدن در سال پسماند ویژه و خطرناک گزارش شده‌است ولی محل دفن برای آن ها نداریم طوریکه تا به امروز استان هم‌جوار این کار را انجام می‌داد که شرایط کنونی به نقص‌ خورده و هم‌اکنون مطالعات ضروری برای دفن این پسماندها را در ۶ نقطه‌ی استان انجام یافته و امید‌وار‌یم بتوانیم یک کدام از نقاط را برای انجام این کارها درنظر بگیریم .

او افزود : همین سال برای اولین دفعه ضابطه مدیر پسماند در حوزه‌ی محیط زیست انسانی اجرا می‌گردد طوریکه تا به امروز ۱۸۹ واحد خوداظهاری‌های خویش را مالامال کرده‌اند .

سال آتی هیچ فاضلاب بلاتکلیفی در مسیر گنجنامه نمی بینید

محمدپور افزود : در کارگروه سالم و امنیت غذایی استان مقرر شد واحدهایی که بصورت بدون واسطه و غیرمستقیم سیستم تصفیه‌خانه ندارند شناسایی کنیم و اقدامات رسمی انجام دهیم طوریکه برای ۱۲ واحد بزرگ در مسیر گنجنامه اخطاریه‌ی رسمی زیست محیطی صادر کرده‌ایم و پیمان میدهیم از آخرها فروددین ماه ماه به آنگاه فاضلاب حیران در این سو نداشته باشیم . پاکسازی شهر از نخاله ها توسط شهرداری اهواز

او ادامه اعطا کرد : نمی‌پذیریم این واحدها برای کارآفرینی ناپایدار ۱۰۰۰ مترمکعب آب را کثیف نمایند , مطرح ترین خلل استان آب است به این ترتیب بایستی قطره قطره آب رئیس شود .

محمدپور راجع به نخاله‌های ساختمانی هم اظهار کرد : شهرداری قرارداد مکان‌یابی تازه برای تخلیه‌ی نخاله‌های ساختمانی را با مشاور بسته است و بعد از بنا کردن به محیط زیست برای بررسی آخری ارسال میکنند .

او در مورد معادن سیلیس اطراف سد اکباتان اعلام کرد : با دقت به این که هیچ کدام از واحدهای معدن سیلیس جواز زیست محیطی ندارند از طرف محیط زیست فاقد نام و نشان است و دادستان بعنوان نماینده‌ی مدعی‌العموم ورود یافته و مقرر است یک تعاونی با عضویت روستاهای اطراف ساخت شود هم‌چنین دعوا آلودگی این معادن به وسیله اداره صنعت , معدن و تجارت و منابع ارگانیک در درحال حاضر پیگیری است .

او همینطور بیان کرد : همین سال حدود ۹۰ جواز استقرار و ۶۰ مورد جواز افتتاح واحدهای صنعتی , تولیدی و خدماتی صادر شده‌است .

او به‌دنبال با اشاره به روزهایی که همین سال آلودگیشان بیشتراز حد استاندارد بودند , اعلام کرد : همین سال همدان ۳۳ روز هشدار و یک روز اضطرار , ملایر ۲۶ روز هشدار و دو روز معضل , نهاوند ۴۱ روز هشدار و دو روز اضطرار , اسدآباد ۳۱ روز هشدار و یک روز اضطرار , کبودراهنگ ۳۰ روز هشدار را پشت

طرح ساماندهی خودروهای حمل نخاله در شهر قدس

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *