طراحی سپتیک تانک برای چاه

سپتیک تانک آبگینه ته نشینی بی آلایش ایست که در آن فاضلاب با سرعتی کم و بطور مداوم در جریان است لذا مواد آویزان ته نشین شده بصورت لجن در کف انباره با امداد باکتری‌های بی هوازی هضم میشود , و در سود تبدیل به مواد آبکی و گازی صورت میگردد و از آبگینه بیرون می گردد لذا از اندازه لجنی که بایستی تخلیه شود کاسته می‌گردد بطوریکه تخلیه لجن حداکثر یک توشه درسال و در غایت ۵ سال یکبار نیاز به خالی کردن پیدا مینماید . نکته مهمی که بایستی حتماٌ رعایت شود این است که در تمام دوران میزان فاضلابی که از سپتیک بیرون میشود برابر با میزان فاضلابی باشد که وارد سپتیک تانک می شود . لایروبی چاه

مکان یابی سپتیک تانک

بدور از مسیر نهرها و آبگیرها باشد , در سطحی هموار ساخته شود , سپتیک تانک در جهت مخالف وزش بادهای موفق ساخته شود . هنگام پباده سازی سپتیک تانک به موارد ذیل دقت داشته باشید .

– ارتفاع انباره مستطیل صورت را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن تعیین مینمایند .

– عمق مفید برای انباره بایستی ۱ . ۲ متر باشد , عمق اثرگذار عبارتست از مسافت آزاد فاضلاب تا کف تانک .

– مسافت تراز فاضلاب تا سقف انباره دستکم می بایست ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد .

– برای زلال سازی خوبتر فاضلاب معمولاٌ سپتیک تانکها را دو یا این که سه مخزنه میسازند که حجم نصیب اولیه را دو برابر حجم قسمتهای بعدی پباده سازی میکنند . که‌این فرمان به مراد خودداری از نوسانات

– سطحی فاضلاب و طولانی‌تر کردن تخلیه لجن صورت می گیرد .

– ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در حیث گرفته می شود .

– میزان ساخت فاضلاب با دقت به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت ( به دلیل عدم حضور کارکنان عملیاتی در روز ) پباده سازی میگردد .

نحوه ساخت فضای درون سپتیک تانک

جریان فاضلاب در میان مخازن به وسیله لوله‌های با قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر برقرار می شود , شاید این دستور به وسیله سوراخهایی که در دیواره جداکننده به مسافت ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر از تراز آزاد فاضلاب تعبیه می شوند انجام گیرد تا مواد شناور از انباره فاضلاب سرریز نشود . مسافت راس تا راس لوله‌ها و یا این که سوراخها ۳۰ سانتی متر در حیث میگیرند . لوله بازکنی محدوده کالاد

به خواسته خروج گازهای تولید شده از تجزیه فاضلاب در فضای سپتیک , از لوله‌ای به قطر ۱۰ سانتی متر به کارگیری می‌گردد . برای پرهیز از ساخت مزاحمت به وسیله رایحه طول لوله تهویه را دست کم ۱ . ۵ متر فراتر از طول بالاترین ساختمان در حیث می گیرند . همینطور برای خودداری از ورود و یا این که افتادن جانوران و پرنده ها به لوله تهویه دو فعالیت صورت می گیرد : یا این که در انتهای آن توری نصب مینمایند و یا این که با نصب زانوی ۹۰ سکو امتداد دهانه خروجی لوله تهویه را به طرف زمین بر می‌گردانند . برای بازدید , شست و رفت و تعمیر کردن تانک , تعبیه روزنه بشر رو لازم است .

به خواسته دوری از تکان اغتشاشی فاضلاب محل ورود که احتمالا موجب خروج کف ناشی از کار تجزیه فاضلاب گردد از بازدارنده به کار گیری می‌نمایند . این بازدارنده احتمالا با نصب سه راهی و تغییر تحول جهت دادن لوله محل ورود باطن تانک از موقعیت افقی به عمودی عملی گردد . معمولاٌ انتهای لوله محل ورود را حدود ۳۰ سانتی متر و انتهای لوله خروجی فاضلاب را ۴۵ سانتی متر پایین‌تر از مرحله آزاد فاضلاب نصب میکنند .

فعلا حداکثر جمعیتی که می‌توان فاضلاب حاصل از عمل انها را با سپتیک تانک تصفیه نمود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر سفارش شده‌است . با نصب دیواره در باطن فضای سپتیک تانک حجم آن را به دو نصیب تقسیم می نمایند , بطوریکه حجم فضای مرتبط با ورود فاضلاب دو برابر حجم فضای نصیب خروجی باشد .

محاسبات سپتیک تانک

برای محاسبه حجم سپتیک تانک اطلاع از میزان فاضلاب گردآوری شده در شبانه روز در ساختمان لازم است . حجم سپتیک تانک بر حسب میزان فاضلاب تخلیه شده در آن متعدد و به شرح تحت است :

– چنانچه حجم فاضلاب گردآوری شده در شبانه روز تا ۲ متر مکعب باشد , حجم تانک ۳ متر مکعب خواسته میشود .

– در شرایطی‌که حجم فاضلاب ۲ تا ۶ متر مکعب باشد , حجم تانک ۱ . ۵ برابر حجم فاضلاب محاسبه می شود .

– در حالتی که حجم فاضلاب ۶ تا ۶۰متر مکعب باشد دست‌کم حجم تانک مطابق ارتباط ذیل بدست می آید : نصب و تعمیر فلاش تانک دروس شمال تهران

V = 4500 + 0 . 78Q
Q = میزان فاضلاب گردآوری شده در شبانه روز
V = دست کم حجم سپتیک تانک

حوضچه چربی گیر

در ساختمانهای مجهز به آشپزخانه بزرگ و در موسساتی که میزان فاضلاب آشپزخانه بسیار باشد , حوضچه چربی گیر حتمی است . حجم حوضچه چربی گیر ۵ لیتر برای هر نفر کافی است و دست‌کم حجم قابل پذیرش هم ۱۲۰ لیتر هست .

بهره‌برداری از سپتیک تانک

زمان تخلیه سپتیک تانک بطور معمول و اگر گنجایش تانک عالی محاسبه شود و از ریختن مواد غیر از فاضلاب دوری شود , حدود ۱ سال مطلوب خواهد بود .

– از ریختن مواد ضد عفونی کننده به باطن سپتیک تانک بجهت از میان بردن باکتری‌ها جلوگیری شود .
– تمام لجن نباید از تانک تخلیه گردد چون پاره ای لجن برای آغاز دوباره فعالیتهای میکروب اضطراری میباشد .

دفع فاضلاب تصفیه شده خروجی از سپتیک تانک

پساب خروجی سپتیک تانک را بر حسب نفوذ پذیری زمین به دو روش دفع می نمایند :

۱ – در زمینهای با نفوذ پذیری دوچندان , ترانشه‌ای به عمق ۴۵ سانتی متر حفر کرده و پساب سپتیک تانک را در آن تخلیه مینمایند . در زمینهای با نفوذپذیری کم , فاضلاب خروجی از سپتیک تانک را به درون چاه جذبی سوق‌دهی می‌نمایند . رفع رطوبت در انقلاب (چهارمردان) قم فوری

۲ – در صورتی زمین از نفوذپذیری یه خرده برخوردار باشد بیاد با ساخت ترانشه‌هایی پر‌از شن و ماسه دانه بندی شده مرحله تماس فاضلاب با زمین را ارتقا بخشید .

گنجایش نفوذپذیری زمین

گنجایش نفوذپذیری زمین برای فاضلاب کمتر از آب است , چون مواد مازاد مو جود در فاضلاب موجب به وجود وارد شدن مواد ژله‌ای میگردد .

بنابر تعریف , بازه هنگامی که حتمی است تراز آب در باطن چاله‌ای به بعدها ۳۰ در ۳۰ سانتی متر و عمق ۴۵ سانتی متر , به میزان ۲ . ۵ سانتی متر زیر رود , گنجایش نفوذ پذیری زمین گفته میشود .

 

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *