ارائه ی لیست نکاتی مهم در مورد لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ها و نصب شیرآلات

در این مطلب به لوله کشی ساختمان می پردازیم.

در اجرای خطوط فاضلاب و آب باران در ساختمان ها رعایت نکات زیر پیشنهاد میشود :

۱ – در بالکن ها و حیاط های مسقف و سوای سقف باید کفشو نصب شود .

۲ – در محل نصب پمپ ها و مخازن آب هم نیاز به نصب کفشو است . تخلیه چاه و لوله بازکنی در شهرک آپادانا غرب تهران

۳ – در پای همگی رمپ های منتهی به فضای آزاد لازم است گریل همراه کفشو نصب شود .

۴ – کفشو های حیاط , پارکینگ , ایوان و زیرزمین و همینطور همگی خطوط آب باران ساختمان نباید به به سیستم فاضلاب شهری اتصال داشته باشد .

۵ – نباید کفشو اتاق های کولر , هواشور , هواساز به صورت بدون واسطه به شبکه فاضلاب متصل شود .

۶ – اتصال فاضلاب آشپزخانه به فاضلاب سرویس ها مجاز نمی‌باشد .

۷ – برای همه خطوط مهم فاضلاب و آب باران که از شرایط عمودی به افقی عوض شده اند باید روزنه بازدید استاندارد تعبیه گردد .

۸ – ونت جهت خودداری از هرگونه پس زدگی عطر های نامطبوع فاضلاب , برای چاه های جذبی داخل ساختمان که آب باران مستقیماً در آن تخلیه نمی‌شود تعبیه گردد . نشت یابی لوله با دستگاه دقیق حشمتیه شرق تهران

۹ – از هرگونه سرعت گیر در خطوط فاضلاب مطلقا استفاده نشود .

۱۰ – نباید لوله های فاضلاب و آب باران را از داخل چاه بالا بر , کانالهای هوا , اتاق های برق و تابلو برق ها عبور اعطا کرد .

۱۱ – به ازای هر آبادی طبقه بایستی دست‌کم یک هواکش کمکی نصب شود .

۱۲ – می بایست همه تدبیرها واجب جهت کنترل انبساط طولی لوله ها در لوله کشی فاضلاب و آب باران در نظر گرفته شود .

۱۳ – تخلیه آب باران ها به گذر همگانی مجاز نیست مگر در مواقعی که حفر چاه جذبی به هیچ عنوان میسر نباشد .

۱۴ – برای زهکشی در این ها بایستی خطوط جداازهم اجرا در بیاید . اتصال بی واسطه در‌این به خطوط فاضلاب و آب باران مجاز نمیباشد .

نمایش نقاط زیر فشار لوله‌ها با رنگ‌های گوناگون

لوله‌کشی به نصب لوله‌های فلزی یا این که سیمانی و غیره به مراد انتقال مایعات , گازها و گاه جامدات کوچک گفته میگردد .

در صنعت قطعات ( درونی ) لوله‌کشی میتوانند از چوب , شیشه , فولاد , آلومینیوم , پلاستیک و سیمان ساخته شوند . گاه در صنعت برای قطعات لوله‌کشی از تیتانیوم , کروم و دیگر آلیاژهای فولاد نیز استفاده می شود .

قطعات درونی یک لوله‌کشی معمولاً برای اندازه‌گیری و کنترل فشار , دما و اندازه جریان بکار میروند . برای لوله‌کشی در خانه‌ها در دیرباز از لوله‌های سربی منفعت می‌گرفتند اما امروزه لوله‌های غیرسربی برای این مراد بکار میروند . لوله‌کشی در خانه‌ها برای انتقال آب و گاز به منازل و باغچه‌ها و تخلیه فاضلاب بکار می رود . اخیراً از لوله‌های پلی پرپیلن ( لوله سبزیالوله سفید پلاستیکی ) برای لوله کشی آب در منازل , تأسیسات و . . . به کار گیری می‌گردد .

لوله‌کشی برای موردها زیر استفاده میشود :

لوله‌کشی سرد و گرم در تأسیسات ساختمانی
استفاده برای تأسیسات صنعتی
قابل استفاده جهت انقال مواد شیمیایی ( بازی و اسیدی )
سامانه‌های پنوماتیک و هوای فشرده
شبکه‌های آبرسانی شهری , صنعتی , کشاورزی لوله بازکنی محدوده پل رومی

لوله‌کشی صنعتی

لوله‌کشی صنعتی , شاخه‌ای است از فناوری‌های ساخت واحدهای فرایندی ( پالایشگاه‌ها , کارخانه‌های پتروشیمی , نیروگاه‌ها و … ) که به منزله رگهای باطن تن , اجزای تشکیل دهنده این واحدها را به نیز متصل می نماید . در یک واحد فرایندی نظیر پالایشگاه , اجزای گوناگونی موجود هست , مشتمل بر امکانات اثبات مانند مخازن , برج‌ها , مبدل‌های گرمایی ; امکانات دوار مانند پمپ‌ها , کمپرسورها و دمنده‌ها ; و لینک دهنده دو بخشی از پیش گفته یا این که همان لوله‌های داخل کارخانه که وظیفه اتصال اجزا را به دوش می کشد .

 لوله کشی آب و فاضلاب

پیشینه

یک سری سال بعد از ۵۱۸ پ . م ; که شغل های هموار کردن زمین برای ساخت تخت‌جمشید انجام شد به ساخت دستگاه آب دَرکُنی تخت‌جمشید پرداختند . ابتدا در دامنهٔ آن بخش از کوه بخشش که مشرف بر تخت است آبراهه‌هایی ساخت کردند , و راز این آبراهه‌ها را در یک خندق بزرگ و پهن , که در پشت دیوار شرقی تخت کنده بودند , گذاشتند تا آب باران کوهستان از خط مش آن خندق به جویبارهایی در جنوب و شمال صفه روش یابد و به دَر رَوَد . بدین‌گونه خطر ویرانی بناهای روی تخت ناشی از سیلاب سرازیر از کوهستان از دربین رفت , البته ابعاد که‌این خندق پُر شد آب باران کوهستان قسمت اعظم ساختمان بلند و باروی شرقی را نماید و به باطن محوطه کاخ‌ها سرازیر شد و آنها را انباشت , تا این‌که در هفتاد سال پیشین ; باستان‌شناسان این خاک‌ها را خارج ریختند و صورت بناها را مجدد روشن ساختند . بر روی خویش صفه , آبراهه‌های زیرزمینی کنده‌اند که از میان حیاط و کاخ‌ها می‌گذشت و آب باران سقف‌ها از راه ناودان‌هایی که مثل لوله بخاری و با آجر و ملاط قیر در داخل دیوارهای ستبر خشتی تعبیه کرده بودند , وارد آبراهه‌های زیرزمینی می شد و از تحت دیوار جنوبی به دشت و خندقی در آن جا میرسید . هنوز بخش‌هایی از این آبراه‌های زیرزمینی و ناودان‌های باطن دیوارها را در گوشه‌وکنار تخت‌جمشید می‌توان یافت . درحال حاضر هم آب باران‌های شدید زمستانی از این آبراه‌ها به در میرود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *