نکاتی کاربردی و اثر گذار در رابطه با استفاده از کولرهای آبی

کولر آبی‌رنگ با اسم کولر تبخیری و کولر بیابانی هم شناخته می شود . به کار گیری از کولر آبی رنگ از زمان های دیر باز در سرزمین ما متداول بوده است . کولرهای آبی‌رنگ مطلوب مناطقی با آب و هوای گرم و کم آب می‌باشند . عملیات خنک سازی در کولر آبی رنگ از روش تبخیر آب صورت میگیرد , به همین دلیل این کولرها منجر ایجاد هوای مرطوب در محیط میشوند . از مکانیسم کارکرد کولرهای آبی‌رنگ در صنعت های بزرگ هم به کارگیری می شود . مثلا ساختمان بلند های خنک کننده که در صنعت های شیمیایی کاربرد دارا هستند هم از تبخیر آب به خواسته خنک سازی به کارگیری می نمایند . سرویسکار کولر آبی در تهران

در‌پی دانستنی هایی درباره با روش تلاش , تاریخچه , ساختار و مزایا و معایب کولر آبی رنگ را مطرح می‌کنیم . در شرایطی که قصد خرید کولر آبی رنگ را دارید سفارش میکنیم حتما این مقاله را بخوانید .

نکاتی کاربردی و اثرگذار درباره با به کار گیری از کولرهای آبی‌رنگ

در بخشها گرم و کم آب , خرید , نصب و به کار گیری از کولر آبی رنگ با صرفه خیس از کولرهای گازی است . درین وضعیت از خواص مرطوب کننده این کولرها هم به خیر به کارگیری می شود . در مناطقی با آب و هوای معمولی هم مکان هایی موجود هست که کولر آبی‌رنگ در آن ها کاربرد داراست . برای مثال کارخانه ها , آشپزخانه های بزرگ صنعتی , کم آب شویی ها , گلخانه ها , انبارها , پارکینگ ها و . . مکان هایی می‌باشند که نصب کولرآبی به صرفه است و سبب مطبوع شدن هوای محیط می شود . در بخشها مرطوب و شرجی مانند استان های جنوبی , کولر آبی رنگ , تحت عنوان سیستم تهویه مطبوع , مطلوب نیست . ارکان قانونی مدیریت پسماند

تاریخچه کولر آبی رنگ

فرهنگ های گوناگون در زمان سالیان دراز روش های هوشمندانه ای برای پیکار با گرما در حیطه خویش نوآوری کرده اند . صورت اول کولرهای آبی‌رنگ بادگیرها میباشند که یک‌سری سال پیشین به وسیله ایرانیان ساخت گردیده اند . این بادگیرها در بخش ها مرکزی مرزو بوم مضاعف مورد استعمال بودند و اکنون هم تعداد ۹۰۰۰۰۰۰ بادگیر در کشورمان موجود است . مکانیسم کارایی بادگیرها بدین شرح است که : باد از روزنه های بادگیر که در پشت بام ساختمان ها درنظرگرفته شده , عبور می نمایند و آنگاه با عبور از یک محیط آبی‌رنگ , وارد محیط میشوند و سبب خنک شدن هوای منزل ها میگردند . نصب ایزوگام

امروزه این بادگیرها تغییر تحول صورت داده و تحت عنوان کولر آبی‌رنگ در بازار عرضه می گردند . از این رو در بخشها دیگر عالم , کولر آبی‌رنگ را با اسم کولر اهل ایران هم میشناسند .

کولرهای آبی رنگ در ساختمان بعضا از هواپیماها که در آخرها ده سال ۱۹۳۰ ایجاد شدند , به دیده می‌خورد . درین هواپیماها برای خنک سازی آب جان دار در موتور هواپیما , به جای رادیاتور از کولر آبی‌رنگ به کار گیری می شده‌است . این سیستم معایبی به همراه خویش داشته است . مقدار لوله کشی حتمی برای خنک سازی فراوان بوده و فیض آن بزرگ خیس شدن میزان هواپیما بوده است . هواپیماهای جنگی برای این‌که مقدار کوچکی داشته باشند و از نگاه معاند بدور بمانند نتوانستند از این روش به کار گیری نمایند . بعضی از کشورها سیستم خنک سازی با اتیلن گلیکول را جایگزین آن کردند .

دیدنی است بدانید که قبلی از ابتکار و تعبیه کولر گازی در ماشین ها , شرکت های خودروسازی مکانیسم کولر آبی‌رنگ را تحت عنوان اسباب و اثاث جانبی روی ماشین نصب می کردند .

روش عمل کولر آبی رنگ

علت این‌که دمای هوا در کنار دریاچه ها خنک خیس است , تبخیر آب است که در کولر آبی رنگ هم به فعالیت می‌رود .
تبخیر یک عکس العمل فیزیکی است . در اثر تبخیر آب , هوا و یا این که هر چیزی که در تماس با آن باشد , سرد می شود . گرمای نهان تبخیر بیان کنده میزان گرمایی است که آب از محیط می‌گیرد تا تبخیر شود . تفاوت میان دمای حباب خیس و دمای حباب کم آب بیان کنده بضاعت هوا برای تبخیر آب و خنک سازی است . در حالتی‌که دمای حباب کم آب و خیس با نیز برابر باشند , در واقع هوا از رطوبت اشباع شده و تبخیری صورت نمی گیرد . این وضعیت در بخشها شرجی صورت می‌دهد .

معمولی ترین نمونه خنک سازی در اثر تبخیر عرق کردن است , در معرض گرما تن عرق را ترشح می نماید تا با تبخیر آن , تراز تن خنک خیس شود . میزان خنک سازی به نرخ تبخیر وابسته است . در روزهای گرم و مرطوب تن بیشتر عرق می نماید .

خنک سازی با کولر آبی‌رنگ کم هزینه است و در مقایسه با انواع دیگر سیستم تهویه مطبوع , انرژی کمتری مصرف می نماید . از این رو فراوان پرکاربرد است . قابل ذکر است که مصرف آب درین کولرها زیاد بالاست .

سیستم بی واسطه و دو سطح ای در پباده سازی کولر آبی رنگ

امروزه کولرهای آبی‌رنگ در طرح های گوناگون در بازار جانور میباشند . در خنک سازی با تبخیر مسقیم , دمای هوا با تصاحب کردن گرمای نهان تبخیر , خنک می شود . در سیستم خنک سازی با تبخیر غیر بی واسطه , علاوه بر عملیات تبخیر از یک مبدل حرارتی هم به کار گیری می شود . درین حالت هوای مرطوب در تماس با هوای مطبوع تولیدی , قرار نمی گیرد . این سیستم های خنک سازی دو تراز ای یا این که غیر بی واسطه , رطوبت نسبی کمتری تولید می نمایند . تعمیر آبگرمکن ایستاده و تعمیر آبگرمکن دیواری شهرک مسعودیه جنوب تهران

طریق فعالیت کولر آبی‌رنگ دو سطح ای

در کولر های آبی رنگ معمول هوای گرم خارج در تماس با پوشال های تر قرار گرفته و با بخار کردن آب آنها سرد می شود . اما در سیستم دو تراز ای , هوای گرم ابتدا در تماس با مبدلی قرار میگیرد که در اثر تبخیر سرد شده‌است و با تبادل گرمایی خنک می شود , در سود میزان رطوبتی که به خویش می‌گیرد کمتر می شود . کارشناسان میگویند سیستم دو تراز ای ۲۰ تا % ۳۰ رطوبت نسبی کمتری در محیط تولید می نماید .

پوشال کولر آبی‌رنگ

پوشال ها می‌توانند از مدل پشم شیشه , پشم چوب , فیبر , پلاستیک و یا این که کاغذهای ملامین باشند . پوشال چوبی پاره ای از آب را به خویش جذب می نماید و در مقایسه با پوشال های تصنعی خوب تر کار می نماید . مقدار و ضخامت پوشال یک فاکتور دارای اهمیت در ارتقاء بازدهی است . هر چه ضخامت پوشال بیشتر باشد , تراز برخورد بیشتری ساخت می نماید و منجر خنک سازی بیشتر می شود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *