درصنعت ساخت وسازموادمعدنی موردنیاز ساخت وسازازمعادن استخراج و درنهایت پس ازعملیات تخریب درمناطق شهری برجای میماند به دلیل حفاری های بسیار برای دفن موادحاصل ازساخت وساز دربعضیا زشهرها بعضا ازدانشمندان معتقدند که برای پرهیز ازدگرگونی توپوگرافیک دربعضی ازمناطق باید عمل های ساخت و ساز تا سال های اینده متوقف شود .
فهرست مطالب:
محیط زیست/حمل نخاله ساختمانی شرق تهران
احتمالا تاثیر جریان این مواد درمکانهای دیگر چندان دورازشوخی نباشد این پدیده ضرورت چگونگی دفع مواد پسماند حاصل ازتخریب و ساخت وساز را نشان میدهد کهاین مواد حاصل تخریب و ساخت وس ازساختمانها بخش مهمی ازکل موادپسماندهای جامدشهری را دربرگیرنده می شوند درضمن بلایای ارگانیک نظیر سیل زلزله و تندبادها به میزان متعددی این درصد را ارتقاء میدهند بدین ترتیب باتوجه به حجم بالای ایجاد نخاله های ساختمانی مخصوصا درکلانشهرها گویا است که انام روند بازیافت این نخاله ها تاچه حدی میتواندرحفظ منابع جانور که بعضی غیرقابل تجدید میباشد و نیزحفظ محیط زیست ضروری و حتمی میباشد درتحقیق حاضر قابلیت بازیافت این مصالح و بکاربردن آنها درتهیه آجربتنی و آجرفرش مورد بررسی قرارگرفته است . حمل نخاله ساختمانی شرق تهران
چه مصالحی در فرآیند بازیافت بهدست میآید؟
۱ – مواد نخستین کارخانهها مشتمل بر اشکال موزائیک , جداول رنگی , واش بتن , سنگفرش , سنگ تصنعی و مصنوعی معدنی و کلیه فرآوردههای پیشساخته تخلیه نخاله
۲ – به کار گیری در نمای سیمانکاری رنگی
۳ – استعمال نخالههای سبک نظیر نخاله خشت , سفال , بلوک های سبک و . . . بهعنوان پوکه جهت سبکسازی و به کارگیری در شیب بندی بام
۴ – در مواقعی که نیاز به پودر سنگ یا این که لاشهسنگ و شن باشد
۵ – مواد خمیری با دانهبندی ریز برای نماهای بیرونی و داخلی
۶ – مواد خمیری با دانهبندی میانگین برای نماهای بیرونی و داخلی
۷ – مواد پودری با دانهبندی ریز برای نماهای داخلی
۸ – مواد پودری بتنی ( بتن دکوراتیو ) با دانه بندی درشت برای کف محل عبور عابر پیاده , کف ایوان , نماهای بیرونی با طرح های متنوع . جمع آوری نخاله های ساختمانی با یک تماس در شرق تهران
اجرای این طرح چقدر در نگهداری سرمایههای ملی اثر گذار خواهد بود؟
در جواب بدین سؤال ذكر یکسری نكته لازم به حیث می رسد ; ابتدا اینكه روزمره میزان قابلتوجهی نخاله ساختمانی تولیدشده که در بیرون شهر و در بعضی مواقع در داخل شهرها دفن میگردند و از آنجایی که محیطزیست قابلیت و امکان فرسایش و تجزیه این مواد را نداشته و از طرفی دیگر میزان این نخالهها روزبهروز بیشتر میشود , اثر تخریبی مواد و نخالههای ساختمانی تعدادی برابر اثر زبالههای شهری بوده و برای محیطزیست مضاعف خطرناك است . /حمل نخاله ساختمانی شرق تهران از طرفی زیرا ایجاد مصالح تازه نیازمند تخریب منابع ارگانیک , استخراج , هدر رفتن انرژی و در غایت نابودی طبیعت در یکسری سال آتی است , كمك شایانی به نگهداری سرمایههای ملی میكند .
مانع ها جانور در خط مش بازیافت نخاله های ساختمانی/حمل نخاله ساختمانی شرق تهران
مهمترین بازدارنده برای ارتقاء بازیافت تغییر تحول پذیری منابع بازیافت كننده ها میباشد . تغییرو تحول پذیری این نخاله ها به کارداران ذیل مربوط است :
: : تركیب مختلف نخاله ها
: : گستردگی کار های ساخت و تخریب
: : وجود ضوابط متعدد مدیر نخاله های حاصل از ساخت و تخریب
: : دامنه مورد های مرتبط با دفع , دربرگیرنده شیوع غیر مجاز دفع
: : هزینه متفاوت دفع از روش landfill متعارف جمعآوری مکانیزه نخالههای ساختمانی کم حجم
سرمایهگذاری روی بازیافت نخالههای ساختمانی
طبق گزارش راس پژوهش ها رویکرد , تسکین دهنده و شهرسازی غایت قدمت اثر گذار ساختمانها در کشورمان چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است و اکثر زمان ها ساختمانها نیز گذشته از اینکه بدین سن برسند زودتر از موعد تخریب میشوند کهاین پیری زودرس ساختمانها باعث به ساخت ۶۰میلیون بدن نخاله ساختمانی در سال میشود که فقط تهران بهطور روزمره ۲۰ هزار بدن نخاله یا این که پسماند ساختمانی ساخت می نماید . /حمل نخاله ساختمانی اگرچه در کشورهایی که صنعت ساختمانی تعریف و چارچوب تخصصی و مشخصی داراست , کارخانههای بازیافت پسماندهای ساختمانی پدیده جدیدی نیست ولی هنوز سازندگان یا این که بهاصطلاح بسازوبفروشها که میتوانند در شکلگیری این چرخه نقش فراوان موثری داشته باشند , اعتقادی به بازیافت و به کارگیری مجدد از مصالح ساختمانی که صورت نخستین خویش را از دست دادهاند , ندارند . ولی فعال سازی کارخانه بازیافت نخالههای ساختمانی در کرمانشاه اولیه تجربه صنعت ساختمانی در استعمال مجدد از مصالح ساختمانی خانههای تخریب شده بود که اما مسافت بهرهبرداری تا تعطیلی این کارخانه فراوان کوتاه بود .