دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر موفق به ساخت پمپ آب کولر بدون نیاز به برق شد

محمد سهایی , دانشجوی مهندسی دانش گاه آزاد اسلامی بردسیر از ساخت پمپ آب کولر فارغ از نیاز به برق خبر اعطا کرد و افزود : در‌این دستگاه انرژی ما یحتاج پمپ بوسیله موتور کلیدی کولر تامین شده و مصرف و نیروی موردنیاز پمپ آب از محور حساس و به وسیله مبلغی کولر تامین می شود .
او میانگین مصرف پمپ های معمولی آب کولر مورد استعمال در میهن را ۵۶ وات در ساعت تیتر و اذعان کرد : با صنعتی شدن جامعه نیاز آدم به تکنولوژی های تجدیدپذیر ارتقا یافته است .  نصب کولر آبی مشهد
دانشجوی دانشکده آزاد اسلامی بردسیر صرفه جویی در مصرف برق و تداوم بسیار را از مزایای این پمپ تیتر نمود و خاطر نشان کرد : هزینه این پمپ نسبت به پمپ های معمولی مضاعف کمتر بوده و نصب پمپ نیاز به تخصص فنی ندارد .
سهایی به امر رده معظم رهبری بر اساس تصحیح الگوی مصرف اشاره و تصریح کرد : ساخت و جایگزین کردن این گونه پمپ مکانیکی به جای پمپ های معمولی جان دار در بازار به کاهش چشمگیر انرژی مصرفی و کاهش مخارج ذی‌ربط باعث می شود .
پژوهشگر کالج آزاد اسلامی بردسیر از بازده بالای این پمپ خبر بخشید و اعلام کرد : در الان عمده پمپ های کولر آبی‌رنگ از چین وارداتی که مصرف برق آنان بالای ۷۰ وات است و از قدمت موثر پایینی هم برخوردارند در حالی که‌این مدل پمپ سوای نیاز به مصرف برق از قدمت فراوان بالا برخوردار بوده و با ایجاد انبوه و نصب این دستگاه هر ساله بیشتراز ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرفه جویی در مصرف برق مرز و بوم خوا‌هیم داشت .
او کالا بدنه این گونه پمپ را از مواد پلیمری تیتر نمود و افزود : هر ساله بیش تر از چهار میلیون دستگاه پمپ کولر آبی‌رنگ در مرز و بوم مورد استعمال قرار می گيرد .
محمد سهایی از آمادگی حتمی برای ایجاد انبوه این جور پمپ در سرزمین خبر بخشید و از حمایت های مسئولین دانشکده آزاد اسلامی بردسیر تقدیر نمود . آموزش کامل و مفید تعمیرات تخصصی کولر های گازی و کولر های آبی

پمپ کولر آبی رنگ را تا چه میزان می شناسید؟

کولرهای آبی‌رنگ ( Evaporative Coolers ) اعم از پرمصرف ترین سیستم های برودتی در جمهوری اسلامی ایران و اکثری از کشورهای عالم می‌باشند . به دلیل به کار گیری از مکانیسم بی آلایش خنک سازی بر طبق تبخیر ( Evaporation ) در‌این سیستم ها , غالباً مخارج خرید , محافظت و تعمیرات تحت است . از طرفی , برای اقلیم های گرم و کم آب که عملاً به کارگیری از کولرهای گازی ممکن نیست , کولرهای آبی‌رنگ شایسته ترین آیتم خواهد بود . از این رو , اینک بالغ بر ۸۰ درصد از سیستم های سرمایشی مورد به کار گیری در کشور‌ایران را کولرهای آبی رنگ تشکیل داده اند . از‌آن‌جا‌که سیال خنک کننده کولرهای تبخیری آب است , نیاز به یک سیستم آب رسانی ایده آل , غیرقابل انکار است . این سیستم آب رسانی مشتمل بر یک واتر پمپ , سیستم انتقال آب , اتصالات ذی‌ربط , توزیع کننده و … می شود . درصورتی که که رغبت دارید با پمپ کولر آبی رنگ بیشتر آشنا گردید , با ابزاره همراه باشید . بقیه اجزای مکانیکی و الکترومکانیکی این کولر دوچندان بی آلایش و به شرح تحت است :

الکتروموتور ( Electromotor )
حرفه یا این که دمنده ( Fan / Blower )
واسط های تبخیری ( Cooling Pads )
و سیستم کنترلی دستگاه ( Controlling System )

اشکال پمپ کولر آبی‌رنگ

پمپاژ آب از تشتک کولر آبی‌رنگ به سه راهی انشعاب از روش واتر پمپ قابلیت و امکان پذیر است . موتور الکتریکی این پمپ ها از جور تک فاز القایی با قطب چاک دار است . پمپ های مورد به کار گیری در کولرهای آبی‌رنگ دارنده دو جور رایج می باشند که عبارتند از :

پمپ کولر آبی رنگ با استاتور بوبینی
و پمپ کولر آبی رنگ با استاتور بالشتکی
اما تقسیم بندی دیگری هم از بابت نیروی محرکه سیستم موجود هست . به‌این صورت که بعضا از پمپ های آب به طور پمپ های همگانی ( پمپ های آب الکترومکانیکی ) با استعمال از جریان التریسیته کار نمی‌کنند و مکانیکی میباشند . در حقیقت , از نیروی گردش موتور کولر نیروی خویش را تامین می کنند تعمیرات کولر آبی مشهد

اجزای تولید کننده و طرز تلاش پمپ کولر آبی رنگ

همانگونه که اشاره شد , وظیفه پمپ های کولر آبی رنگ پمپاژ آب به بخش های آب رسانی و توزیع کننده های ( ِDistributers ) کولر است . واتر پمپ ها از ورق های آهن سیلیس دار ساخته میگردند و و از دو نصیب الکترومکانیکی ( موتور ) و مکانیکی ( پمپ ) تشکیل یافته اند . بخش های متفاوت یک پمپ عبارتند از :

اساس کلیدی پمپ که در باطن آب قرار میگیرد و وظیفه پمپاژ آب به بدنه کولر را بر عهده داراست
پروانه چهار یا این که سه پره ای که نقش توربین را ایفا می نماید
کفی پمپ که در پایین بدنه نصب شده و نقش آب بندی پمپ کولر آبی رنگ را داراست
چپقی شالوده پمپ یا این که محل قرار گیری شیلنگ ( Output ) که وظیفه انتقال آب به سه راهی را بر عهده دارااست
کلاهک پمپ که تحت عنوان نصیب فوقانی پمپ همانند یک چتر روی پمپ درنظرگرفته شده تا از انتقال آب به درون پمپ دوری کند نکات مهم و کاربردی درباره سرویس و نگهداری کولرهای آبی

پمپ های کولر آبی رنگ تک موتوره با اخذ ولتاژ ۲۲۰ ولت , در جهت و سرعتی معلوم چرخش کرده و موتور پره ها اعم از مهمترین اجزای اجرایی آنان میباشند . چرخش و جنبش این پره میتواند آب را بالا آورده و آن را از روش شیلنگ خروجی آب از پمپ به انشاب گیر انتقال دهد . به این صورت , رطوبت حتمی برای مکانیسم انتقال حرارت در خلال پدها یا این که پوشال های خنک کننده تامین می شود .

تصور اشتباه از سوختن کولر به دلیل عدم سعی پمپ

اکثری از اشخاص تصور می نمایند در صورت عدم روشن کردن کلید مرتبط با پمپ در کولرهای آبی رنگ موتور کولر خواهد سوخت . از حیث فنی و فیزیکی این تصور تماما بی پایه و غلط است . در حقیقت , حتی‌د‌ر صورت عدم آب رسانی به سیستم های خنک کننده تبخیری , به دلیل وجود حرفه ها دمنده , سیستم می‌تواند همانند یک پنکه فعالیت سرمایش را انجام دهد .

لکن مسائل ای که می‌تواند متبوع قرار گیرد , مرتبه حرارتی عملکردی الکتروموتور کولرهای تبخیری است . همانطور که در تصویر هم می‌توانید مشاهده نمائید , برای خنک سازی الکتروموتورهای کولر تبخیری از منافذی در بدنه آنان مصرف شده شده‌است که در سمت تحت می‌باشند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *