تعویض لوله برای تغییر قطر آن

یکی الزامات کانال های لوله کشی , تغییر تحول انشعاب از یک قطر به قطر دیگر است و گهگاه نیاز به بده بستان لوله ها چهت نیل به قطر موردنیاز میشود . این قضیه هرچند معمولی به لحاظ میرسد ولی در میزان جریان و فشار آب تبعاتی بر جای می‌گذارد که در دراز بازه زمانی اثر آن ملموس خواهد بود . یکی دیگر از مسائلی که هنگام لوله کشی به آن دقت نمی‌شود این است که بیشتر تغییر و تحول قطر لوله ها با تغییر‌و تحول جهت مسیر لوله کشی همراه است . یعنی خیلی کم رخداد می افتد که فقط تغییری که در تبدیل انشعاب صورت می‌گیرد , صرفا تغییر و تحول قطر لوله باشد . درین نوشتار تلاش می‌کنیم تبعاتی را که‌این دو ادله تولید می نمایند را از حیث بگذرانیم .  لوله بازکنی
سیالات و یک ضابطه بی آلایش فیزیک : یک ضابطه بی آلایش و واضح در خصوص سیالات می گوید که هر چه میزان سرعت سیال ( نظیر آب ) بیشتر باشد فشار آن کمتر است و بالعکس . این ضابطه به ضابطه برنولی شناخته می شود . این مسلئه در زمینه ی مجاری لوله کشی , بدین معنا است که هنگام تغییر‌و تحول انشعاب هر چه قطر لوله فرعی کمتر باشد جریان آب سریعتر و فشار آن کمتر خواهد شد .
از کنار این مسلئه , میزان جریان ثابتی تبدیل به چندین انشعاب فرعی می شود . پس میزان آب ثابتی بایستی تبدیل به یک سری جریان فرعی شود . در فیض میزان فشار در انشعابات فرعی مدام بیشتر از حد مورد توقع کاهش مییابد . به همین خاطر است که هنگامی در گرمابه در حالا دوش دریافت کردن هستیم و یکی‌از اعضای خانواده شیر روشویی را گشوده می نماید , فشار آب دوش یکدفعه به میزان متعددی افت می نماید و ما‌را عصبی بوجود می‌آورد .

بده بستان برای تغییر و تحول قطر لوله

تغییر‌و تحول قطر از دهانه کوچکتر به دهانه بازتر

کم کم حادثه می افتد که جریان از یک قطر کمتر به قطر بیشتر تغییر‌و تحول نماید . البته تبعات آن دیدنی دقت است . این مسئله طبق ضابطه بیان شده , سبب ساز ارتقاء فشار آب می شود , زیرا سرعت جریان کاهش می‌یابد . اما در زمینه‌ی جریان آب , افت فشار بیشتر مرتبط با کاهش میزان موجودی آب است . هر چه آب بیشتری در مجرای کمتری جریان داشته باشد طبیعتا فشار آب هم بیشتر خواهد شد . از تغییر تحول قطر معکوس که در اینجا مطرح است می توان برای کاهش سرعت آب و آهسته کردن التهاب آن , می توان در کاربردی غیر از ساختمان برای مثال وقتی که قرار است مرحله وسیعی را در زمین یا این که گلشن آب پاشی کنیم سود گرفت . دراین مورد میزان جریان آب اثبات است ولی توان آب برای این که در تراز زمین سیلابه تولید نکند و خاک را از جای خویش تغییر تحول ندهد کاهش می‌یابد . لوله بازکنی در امام قم

تغییر تحول قطر از دهانه بیشتر به دهانه کمتر

این مورد در جریان لوله کشی های ساختمانی به طور متفاوت حادثه می افتد . مدام میزان آب انشعاب دارای اهمیت در قطر بیشتر جریان دارااست تا بتواند با کاهش فشار کمتری , جریان آب را به انشعاب های فرعی انتقال دهد . مسیر لوله کشی فرعی به عنوان مثال انتقال آب به خزینه خوبتر است دارنده پیچ و خم و تغییر‌و تحول زاویه کمتری باشد . زیرا در خزینه به جریان آب بیشتری نیاز است . البته در مکانهای دیگر نظیر آشپزخانه یا این که توالت , فشار آب اهمیت کمتری داراست . چاه بازکنی جهان آرا

روش انتخاب قطر لوله برای نصب لوله نو

بعد از انتخاب میزان مصرف در مصرفکننده ها مقادیر مصرف را که هر خط لوله می بایست تامین نماید روی نقشه مقدماتی در روی خط لوله مربوط مینویسیم و به همین ترتیب تا محل کنتور مقادیر مصرف را قید می‌کنیم .
درحال حاضر در نقشه مقدماتی مسیر لوله ها و میزان مصرف که هر خط لوله بایستی تامین نماید بر حسب مشخص و معلوم نمودهایم . برای محاسبه قطر لوله ها می بایست مقادیر را به ( گالن در دقیقه ) تبدیل نمود که با به کار گیری از چارتهای صورت این تبدیل را میتوان انجام اعطا کرد و مقادیر حاصل را روی هر خط لوله در نقشه مقدماتی قید کرد .

انتخاب قطر لوله به دو روش صورت می گیرد .

۱ – روش افت فشار اثبات

در‌این روش افت فشار معلوم بطور اثبات برای هر ۱۰۰ فوت لوله گزینش می شود و در چارت های گزینش قطر لوله با داشتن مقادیر فلو و اندازه افت اثبات می توان قطر لوله را گزینش نمود در سود سرعت آب در هر لحظه گوناگون خواهد بود که بایستی این سرعت ها با اندازه حداکثر سرعت مجاز مقایسه گردد و قطر لوله در صورت لزوم تغییر و تحول یابد در‌این پروژه زیرا طبقات بیشتر از ۵ – ۶ طبقه است وفشار آب شهر جوابگو نمیباشد بایستی از مخزن ذخیره آبرسانی و پمپهای آبرسانی به کار گیری کنیم افت فشار مطلوب میان ۲ – ۴ فوت در صد فوت ارتفاع لوله هست .

۲ – روش سرعت اثبات

درین روش سرعت عبور آب در لولهها اندازه ثابتی می‌باشد و با داشتن مقادیر فلو می توان از چارت های انتخاب قطر لوله میزان قطر لوله را انتخاب نمود در سود افت فشار در هر خط لوله مختلف خواهد بود که با محاسبه افت فشار کانال و تامین فشار ضروری در کانال می¬توان افت را جبران نمود . سرعت مجاز میان ۲ – ۶ فوت بر ثانیه است وبهترین سرعت ۷ فوت بر ثانیه است .

قطر لوله ها درین روش به ترتیب پایین است :

۱ – واحد مصرف در شاخه های فرعی و شاخه دارای اهمیت را ا به دست می‌آوریم .
۲ – فشار
خروجی در کنتور و یا این که همان فشار آب شهر را بدست آورید ( با به کار گیری از اداره
آب و فاضلاب )
۳ – اختلاف طول کنتور تا بالاترین مصرف کننده را گزینش فرمائید ( مسافت عمودی )
۴ – به ازای هر ۱ متر
اختلاف طول کنتور و بالاترین مصرف کننده ۱۰KPA از فشار آب شهر کم نمائید آن گاه با
اعتنا به فشار بدست آمده تیم محدوده فشار مورد به کار گیری در جدول را انتخاب نمائید .
۵ – ارتفاع مسیر لوله کشی از کنتور تا دورترین مصرف کننده را بدست آورید .
۶ – شاخه های فرعی و رایزرها را هم با اعتنا به واحد مصرفی که تغذیه می نمایند سایز

در آوردن جسم از چاه یاخچی آباد جنوب تهران

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *