مصالح قابل بازیافت نخاله ساختمانی برای ساخت بتن

واضح است چنانچه صرفاً در مبحث بازیافت به استعمال از بتن تخریبی آن محدوده با هزینه دو برابر و نیمی نسبت به به کارگیری از سنگ دانه دست اولیه جامهی فعالیت پوشیده شود , به هیچ وجه اقتصادی نمی‌باشد لذا لازمه موفقیت این فرمان , نگرش ارزشهای محیط زیستی و به کار گیری و انجام بازیافت حداکثری کلیه مناطق و گونه های نخاله ساختمانی می‌باشد.  حمل نخاله ساختمانی شمال تهران

• گونه های مصالح پلیمری و لاستیکی : درب و پنجرههای UPVC , لولههای پلیکا , اشکال کف پوش , دیوار پوش و سقف های کاذب پلیمر , اشکال بسته بندیهای پلیمری مواد و بقیه تولیدها . با توجه به تردد زیاد کامیون ها، کامیون‌های حمل نخاله ساختمانی باید به GPS مجهز شوند

• گونه های بتنهای تخریبی : گونه های بتنهای مصرفی در فونداسیونها , دالها , ستون , دیوارهای برشی , تیرها , محوطه سازیها , کف سازیها , گونه های سازهها , مخازن , نیروگاهها , پلها , کارخانهها و . . .

• گونه های سنگ : سنگهای مصرفی در کف سازی و نما سازی و . . .

• کاشی و سرامیک : کاشی و سرامیکهای اجرا شده در سرویسهای بهداشتی , گرمابه , آشپزخانه و کف سازی تالار و اتاقها .

• گونه های آجرهای سفالی : دیوارهای سنتی و جدا کننده , بلوکهای سقفی بلوکی و . . .

• مصالح گچی : نازک کاریها و پارتیشنها .

• اشکال آهن آلات : درب و پنجرهها , نعل درگاهها , اسکلتها , میلگردها , شیرآلات , نردهها و . . .

• اشکال مصالح مبنا نفتی : اشکال پوششهای آب بند نظیر آسفالت , قیرگونی و ایزوگام .

• شیشه : گونه های شیشههای درب و پنجره و . . .

• آسفالت : آسفالت جان دار در جادهها , محوطه سازیها و پشت بامها .

پتانسیلهای به کار گیری از مصالح بازیافتی در بتن :

• آرماتور : این کالا قابل بازیافت از همه آهن آلات استخراجی از نخاله های ساختمانی در کارخانههای ذوب و نورد می‌باشد . این بازیافت به طور بدون واسطه و فارغ از تغییر تحول در گونه فرآورده بازیافتی حاصل از پسماند می باشد .

• شیشه : امروزه براساس پژوهش ها و آزمایشهای انجام یافته به ثابت رسیده است که اضافه کردن پودر شیشههای بازیافتی در هنگام به کارگیری جایگزین سیمان و یا این که سنگ دانه در بتنهای نو ضمن مراقبت مقاومت فشاری , سبب ساز ارتقاء مقاومت الکتریکی و کاهش نفوذ پذیری آن میشود . همینطور استعمال از پودر شیشه در سنگهای تصنعی و مصنوعی بتنی تولیدی قادر است سبب ارتقاء کیفیت سایشی و زیبایی آن گردد . [۴]

ویژگی ها مقاومت الکتریکی و مقاومت فشاری بتن دربردارنده پسمانده های شیشه

مقاومت فشاری ۲۸ روزه ( Kg/cm2 ) مقاومت فشاری ۷ روزه ( Kg/cm2 ) مقاومت الکتریکی بتن ۲۸ روزه مقاومت الکتریکی بتن ۷ روزه شماره مثال

۲۸۸ . ۴ ۱۶۶ . ۲ ۷ . ۷ ۵ . ۳ مثال ۱

۲۸۲ . ۴ ۱۷۲ ۷ . ۷ ۶ مثال ۲

۳۲۰ . ۵ ۱۵۴ ۷ . ۶ ۵ . ۶ مثال ۳

۲۸۰ . ۵ ۱۸۲ . ۸ ۱۰ ۸ . ۶ مثال ۴ – نصف شیشه

۲۹۱ . ۳ ۱۹۳ . ۶ ۱۱ ۹ مثال ۵ – نصف شیشه

۲۹۲ ۱۹۰ . ۲ ۱۱ . ۱ ۸ . ۷ مثال ۶ – نصف شیشه

۲۲۴ . ۱ ۱۸۵ ۱۰ ۸ . ۱ مثال ۷ – تمام شیشه

۲۴۱ ۲۰۴ . ۷ ۹ . ۶ ۸ . ۱ مثال ۸ – تمام شیشه

۲۳۰ . ۵ ۱۳۹ ۹ . ۵ ۸ مثال ۹ – تمام شیشه حمل نخاله در تهران

• به کار گیری از مصالح لاستیکی و پلاستیکی بازیافتی تحت عنوان افزودنی در بتن : با اعتنا به پژوهش ها صورت گرفته به وسیله بعضی از کارشناسان داخلی و فرنگی به ثابت رسیده است که به کار گیری از لاستیک می‌تواند سبب افزایش بعضی از خاصیت در بتنهای تازه گردد , نظیر ارتقاء الاستسیته , مقاومت کششی , مقاومت ضربه ای و .

• استعمال از کاشی بازیافتی در بتن : فعلا در بعضا از کشورها تحقیقاتی برای استعمال از کاشی و سرامیک بازیافتی در کفپوشهای تزیئی انجام شده که در بعضی از کشورها اعم از مرزو بوم دانمارک بعضا از کارخانجات ایجاد این کف پوشها , در هم اکنون عمل می‌باشند .

• به کار گیری از پودر خشت در بتن : براساس پژوهش ها انجام یافته به وسیله دانشمندان به ثابت رسیده است که اضافه کردن پودر خشت به جای سیمان در بتن منجر حد مناسبی کاهش مقاومت فشاری و یا این که سایشی شده و قادر است در بتنهای با مقاومت معمولی و بتنهایی که نیاز به مقاومت سایشی بالا ندارند , مورد به کارگیری قرار گیرد .

• گونه های مسافت نگهدارهای پلاستیکی آرماتور : اسپیسرهای پلاستیکی یا این که فضاسازهای آرماتورها قابل بازیافت از گونه های مواد پلیمری مو جود در نخالههای ساختمانی نظیر تولیدات پلاستیکی و پی او سی می باشد .

• واتراستاپ : به کارگیری از پلیمرهای بازیافتی از نخالهها برای ساخت نوارهای واتراستاپ جهت آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی بتن .

• الیاف بتن : اشکال الیافها که در دو گونه پلیمری و فلزی مورد به کارگیری در بتن هستند امکان ساخت از بازیافت گونه های مواد پلیمری و آهن آلات جان دار در نخاله را دارا هستند . این الیاف با ساخت خواصی زیرا کاهش ترکهای حرارتی و اجرایی در بتن و ارتقاء مقاومت کششی , خمشی و فشاری بتن میشود .

• سنگ دانه : امروزه با اعتنا به پژوهش ها و پژوهشهای انجام یافته ثابت شده که بازیافت مصالح سنگی بتن در بخش اعظمی از مواقع با آشنایی خاصیت و پتانسیل آن قابلیت و امکان به کار گیری در بتن نو را دارااست . چنانچه از بتن خرد شده صرفاً تحت عنوان درشت دانه استعمال شود تاثیر چندانی بر مقاومت نداشته ( بسته به میزان جایگزینی سنگدانهها سبب کاهش مقاومت از ۱۰ درصد تا حداکثر ۴۰ برای جایگزینی ۸۰ درصدی مصالح سنگی درشت دانه میشود ) و بقیه خصوصیات بتن هم دست خوش تغییر تحول اکثر نخواهد شد . لذا در صورتی‌که که جایگزین بخش ریز دانه گردد , بعضی از خاصیت مثل مقاومت فشاری , کششی , مدول الاستسیته و جمعشدگی بسته به میزان جایگزینی قادر است سبب ساز افزایش حداکثر تا ۱۵ درصد گردد همینطور جایگزینی مصالح سنگی بازیافتی از بتن تخریبی سبب کاهش وزن منحصر بتن تا نزدیک به ۲۱۰۰ کیلیوگرم میشود . مصرف مصالح بازیافتی تحت عنوان سنگ دانه های بتن در سه طیف قابل استعمال است . اجرای طرح بازیافت و پردازش نخاله های ساختمانی در کرمانشاه

۱ . بتنهای سازهای با استعمال از بازیافت بتنهای تخریبی و سنگهای ساختمانی

۲ . بتنهای مالامال کننده با استعمال از نخالههای ساختمانی ناشی از بازیافت بخشهای غیر بتنی و با مقاومت کمتر نظیر دیوارهای سفالی , گچ ها , بلوکها و . . .

۳ . بتنهای مصرفی جهت ساخت بتنهای سبک با استعمال از مواد بازیافتی از مصالح سبک بازیافتی مثل یونولیت ها , دیوارهای آجری و گچی , مصالح چوبی و . . . .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *