لوله کشی ساختمان شامل چه مواردی می شود؟

اشکال لوله کشی های ساختمان

لوله کشی آب گرم و سرد
لوله کشی شوفاژ و پکیج
لوله کشی فاضلاب
لوله کشی گاز

لوله کشی آب گرم و سرد

در ساختمان های بزرگ خیس و تعدادی واحدی , معمولا یک یا این که تعدادی مسیر برای بالا رفتن لوله های آب در حیث گرفته می شود . هر مورد از لوله های بالارونده در اولِ مسیر بایستی دارنده شیر فلکه جدا دستی باشد . لوله انشعاب در طبقات هم باید مجهز به شیر فلکه انقطاع و وصل برای همه لوله های سرد و گرم مصرفی باشد . بعد از آن توزیع آب سرد و گرم مصرفی در طبقات و واحدهای غیر وابسته شبیه خدمت های ساختمان گذشته انجام می‌گیرد . در‌صورتی‌که که به کار گیری از سقف کاذب قابلیت پذیر باشد خوب تر است لوله کشی در هر واحد در باطن سقف کاذب به عبارتی طبقه انجام گردد . صورت پایین طرز گردش آب در لوله بالا رونده را نشان می‌دهد . همانگونه که در سیستم لوله کشی مراعات می‌نمایید , علاوه بر لوله های آب سرد و آب گرم لوله سومین هم موجود هست که “ بازگشت آب گرم ” یا این که لوله “ گردش آب گرم ” نامیده می شود . این لوله معمولا ازآخرین مصرف کننده گرفته می شود و در ورودی آب سرد به منشا آب گرم وصل می شود . کار آن گردش مستمر آب در بین مصرف کننده ها و مرجع آب گرم است خواه شیر مصرف کننده گشوده و خواه بسته باشد . وجود این لوله سبب ساز می شود که با گشودن شیر آب گرم در مسافت وقتی کمتری به آب گرم دست پیدا شود و از هدر رفتن آب پرهیز به فعالیت آید . لوله کشی

لوله کشی شوفاژ و پکیج

به شما سفارش اکید می‌کنیم که برای لوله های شوفاژ حتما از لوله های پلاستیکی استعمال نمائید , به این دلیل‌که به دلیل فشار بالای آب و گرمای فراوان شاید لوله ی آهنی مبتلا خوردگی و زنگ زدگی شوند . پیشنهاد می شود که شیر رادیاتورهای فولادی خویش را از مدل مرتبه بندی که روی آن درنظرگرفته شده به کار گیری نمائید که در مواردی که هوای اتاق سرد یا این که گرم می شود از روی آن تهیه نمائید . نکته بعدی این‌که می بایست برای رادیاتور هایی که پره های بسیار دارا‌هستند و سنگین وزن خیس می باشند ( وزن مضاعف رادیاتور و آب باطن آن ) از بست های رادیاتور به مسافت ی کمتری و تعدادبیشتریاستفاده شود

مزایای پکیج شوفاژ دیواری نسبت به موتورخانه مرکزی

نگهداری محیط زیست
آب گرم فوری
گرمایش مطبوع
آب گرم دایم
کم حجم
غیر وابسته
نکات ایمنی به کار گیری از دستگاه پکیج شوفاژ دیواری عدم اعتنا به موردها ایمنی در هنگام نصب و یا این که در حین به کارگیری از پکیج نظیر هر دستگاه گاز سوز دیگری خطر آفرین است

بعضا اصول نصب و استعمال از پکیج به شرح تحت است

پکیج های دیواری بایستی در طول دستکم ۱۲۰ سانتی متری از کف نصب شوند و از دیوار یا این که کابینت همسایه دست کم ۱۵ سانتی متر مسافت داشته باشند .
پکیج دیواری نباید برفراز دستگاههای گرمازا مثل اجاق‌گاز نصب شود و دست‌کم مسافت افقی پکیج از این دستگاهها ۴۰ سانتی متر است .
دست کم مسافت پکیج دیواری از دیوار روبرو ۱ متر است .
دست کم مسافت دودکش از اشیا و مواد قابل اشتعال نظیر پرده آشپزخانه ۵۰ سانتی متر است .
در محل نصب پکیج وجود پریز برق , سیم اتصال زمین و کف شوی فاضلاب لازم است .
نصب پکیج نظیر بقیه دستگاههای گازسوز در گرمابه , رخت کن , سرویس بهداشتی , محوطه های سونا و جکوزی , اطاق خواب و فضاهای سوای هواکش ممنوع است .
محل نصب پکیج بایستی سرپوشیده و تا حد ممکن به محل های مصرف آبگرم نزدیک باشد و در جوار آن مواد قابل اشتعال وجود نداشته باشد .
بر پایه ی قوانین ملی ساختمان نصب وسایل گازسوز نظیر آبگرمکن دیواری و پکیج دیواری در واحد های کمتر از ۶۰ متر مربع ممنوع میباشد مگر این‌که هوای ما یحتاج جهت احتراق گاز مصرفی آن ها از روش روزنه دایمی که مستقیما با هوای آزاد در رابطه باشد تامین گردد
نصب , فعال سازی و تعمیر پکیج های گازی بایستی بوسیله کسانی که زمان های آموزشی مرتبط با پکیج را در مرکز ها دارای اعتبار گذرانده و دارنده گواهینامه دارای اعتبار نصاب و تعمیر کار پکیج می‌باشند صورت بپذیرد .
چنانچه قطر دودکش ساختمان کمتر از ۱۵ سانتی متر بوده ویا مسافت افقی دودکش تا پشت بام کمتر از ۴ متر باشد و یا این که این‌که بیشتراز ۳۰ سانتی متر مسیر افقی در زمان دودکش وجودداشته باشد , الزاما می بایست از پکیج رشته دار به کار گیری کرد .
لوله کشی فاضلاب
بعضا نکات حیاتی و کاربردی در اجرای خطوط فاضلاب و آب باران در ساختمان ها عبارتند از
لزوم نصب کفشو در بالکن ها و ایوان های مسقف و سوای سقف الزامی است .
لزوم نصب کفشو در محل نصب پمپ ها و مخازن آب الزامی است .
نصب گریل با کفشو در پای همگی رمپ های منتهی به فضای آزاد الزامی است .
در صورت تجهیز حیطه پروژه به سیستم اگو ( فاضلاب شهری ) , اتصال کفشو های ایوان , پارکینگ , ایوان و زیرزمین و همینطور همگی خطوط آب باران ساختمان به آن مجاز نیست .
اتصال بی واسطه کفشو اتاق های کولر , ایرواشر , هواساز به کانال فاضلاب مجاز نمیباشد .
اتصال فاضلاب آشپزخانه به فاضلاب خدمات مجاز نمی‌باشد . مگر در صورت اجرای ونت مطلوب برای رایزر .
تعبیه روزنه بازدید استاندارد در محل مطلوب برای همگی خطوط حساس فاضلاب و آب باران که از شرایط عمودی به افقی عوض شده اند الزامی است .
به مراد دوری از هرگونه پس زدگی عطر های نا مطبوع فاضلاب , برای چاه های جذبی درون ساختمان که آب باران مستقیماً در آن تخلیه نمی‌شود , ونت تعبیه گردد
استعمال از هرگونه سرعت گیر در خطوط فاضلاب ممنوع هست . ( حتی‌د‌ر ساختمان های بلند درجه )
لوله های فاضلاب و آب باران مجاز به عبور از درون چاه بالا بر , کانالهای هوا , اتاق های برق و تابلو برق ها نمی باشند .
در ساختمان های بیشتراز روستا طبقه , بایستی حداکثر به ازای هر روستا طبقه دستکم یک هواکش کمکی نصب شود .
در لوله کشی فاضلاب و آب باران علی الخصوص در ساختمان های بلند درجه می بایست همه پیشبینی ها حتمی جهت در اختیار گرفتن انبساط طولی لوله ها در لحاظ گرفته شود .
تخلیه آب باران ها به گذر همگانی مجاز نیست مگر در مواقعی که حفر چاه جذبی اصلا میسر نباشد لوله بازکنی حصارک

لوله بازکنی و تخلیه چاه در حسین آباد اصفهان تخلیه و لایروبی چاه توپخانه مرکز تهران

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *