داکت اسپليت يا کولر گازي؟

داکت اسپليت يا کولر گازي کدام يک خوبتر است؟

اين سوالي است که نياز به بررسي هر دو سيستم دارااست . آيا نصب داکت اسپليت به صرفه‌تر است؟ آيا مصرف برق کولر گازي کم‌تر است؟ خلل گرمايش کولر گازي چيست؟ اين سوالاتي است که به‌دنبال به ان خواهيم پرداخت تا با آشنایی بهتري يک سيستم سرمايشي مطلوب اتخاب کنيم .

شايد بتوان اعلام کرد صرفا ایراد داکت اسپليت در عدم مديريت دماي اتاق‌هاي غیر وابسته از يک‌ديگر است , بخاطر اينکه داکت اسپليت يک دستگاه مرکزي براي کل محيط متبوع مي باشد مثلا در يک واحد ۹۰ متري با ۲ اتاق زماني که داکت اسپليت روشن باشد تمام محيط تهويه مي‌شود و حتي در صورت نياز به تهويه و خنک شدن يک اتاق , هم‌زمان اتاق‌هاي ديگر نیز زير پوشش برودت رفته , اما با نصب دريچه‌هاي اتوماتيک تا حدودي مي‌توان اين ضعف را پوشش اعطا کرد , در حالي که در کولر گازي به اين صورت نيست و در صورت نصب هر کولر براي هر اتاق غیر وابسته مي‌توان اين مسائل را مديريت کرد .

يکي از مزاياي داکت اسپليت در مقايسه با کولر گازي حذف تعدد کندانسور و پنل‌هاي ديواري است , برای مثال در يک واحد سوئیت ۱۰۰ متري با ۲ اتاق خواب نياز به نصب سه کولر گازي که هر کولر دربرگیرنده سه کندانسور و سه پنل و همچنين به صورت غیروابسته نياز به لوله کشي مسي دارااست در حالي که در داکت اسپليت يک دستگاه کافي که دربرگیرنده يک کندانسور و يک هواساز و تنها يک لوله رفت و رجوع مسي نصب مي‌شود , با اين توصيف داکت اسپليت فضاي کم‌تري را اشغال و در هزينه تعمير و نگهداري نيز به صرفه‌تر است .  نصاب کولر گازی تهران

در رابطه گرمايش کولر گازي نيز ممکن است شنيده‌ايد که گرمايش ۱۰۰ درصدي ندارد و اساسا يک سيستم یاری گرمايشي محسوب مي‌شود و درصورت اجراي کولر گازي در پروژه هاي ساختماني نياز به اجراي سيستم گرمايشي مستقل نظیر رادياتور يا گرمايش از کف را داراست در حالي که داکت اسپليت داراي گرمايش قوي است و نياز به سيستم کمکي ندارد همچنين در گرمايش داکت اسپليت صرفا يک لوله رفت و رجوع از پکيج يا موتور منزل لوله کشي مي‌شود , در حالي که در رادياتور پراکندگي لوله و انشعابات آن زياد و بازده گرمايش سيستم داکت اسپليت خيلي خوبتر از رادياتور است و در پايان در رابطه قيمت تمام شده داکت اسپليت تقربا ۲۰ درصد ارزان‌تر از کولر گازي با رادياتور هزينه مي‌شود .

کولر گازي اينورتر در چه زماني مفيد است؟

کولر گازي اينورتر ( Inverter Air Conditioner )

از اينورتر براي در دست گرفتن سرعت کمپرسور دستگاه براي تنظيم حرارت به کارگیری مي‌شود .
درنقطه مقابل کولرهاي گازي قديمي براي تنظيم دماي محيط را با به کارگیری از کمپرسورهايي که وقتي که روشن مي‌شوند با تمام توان کار مي‌کنند به کار گیری مي‌کنند .
کولر گازي مجهز به اينورتر داراي فرکانس متغير براي در اختیار گرفتن سرعت موتور مي‌باشد و بنابراين مي‌توانند خروجي کمپرسور و سرمايش را در دست گرفتن نماید

محرک فرکانس متغير از ريکتيفاير براي تبديل جريان متناوب ورودي به جريان مستقيم به کارگیری مي‌کند و بعد از آن از Pulse – Width Modulation در يم اينورتر الکتريکي براي توليد جريان متناوب با فرکانس دلخواه به کار گیری مي‌کند . در هنگام خرید کولرگازی چه نکاتی راباید رعایت کنیم ؟

سرعت کمپرسور متعلق به فرکانس جريان متناوب مي‌باشد .

از ميکرو در دست گرفتن براي در اختیار گرفتن دماي مورد نياز در محيط و تنظيم فرکانس واجب براي کمپرسوراستفاده مي‌شود .
تبديل جريان متناوب به مستقيم و مجدد از جريان مستقيم به متناوب سبب ساز هدر رفتن ۴ تا ۶ درصد انرژي مي‌شود .

حذف فرآيند خاموش و روشن شدن بازدهي و ارتفاع قدمت اجزا و قطعات کولر گازي اينورتر را افزايش مي‌دهد و همچنين جريان زيادي را که کولر گازي در هنگام روشن شدن کمپرسور نياز داراست را از بين مي‌برد .

در مجموع اين فرآيند ارتفاع قدمت کولر گازي اينورتر را بالا برده و مصرف برق را کاهش مي‌دهد و همچنين دستگاه بيروني کولر گازي اينورتر کم صداتر از دستگاه‌هاي قديمي است .

کولر گازي اينورتر بطور میانگین سبب کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف انرژي الکتريکي مي‌شوند ( در صورت رعايت شرايط ضروری )

۱۰۰ % کولرهاي گازي ژاپن از تکنولوژي کمپرسورهاي اينورتر جريان متناوب استعمال مي‌کند . کمبود گاز در کولر گازي

ولی هزينه اوليه خريد و رویه اندازي کولر گازي اينورتر فراتر از دستگاه‌هاي معمولي است که با هزينه برق مصرفي بعداز مدتي متناسب مي‌شود و بطور معمول زمان رجوع و برگشت اين هزينه متناسب با شیوه به کار گیری چيزي نزديک به ۲ سال مي‌باشد .

ديفراست در اسپليت ها

کار ديفراست ( برفک زدايي ) حالتي است كه در فصل زمستان و زمان كاركرد كولر گازي در موقعیت گرمايش فیس مي‌دهد .
زماني كه كولر در موقعیت گرمايش كار مي‌كند يونيت داخلي نقش كندانسور و يونيت خارجي نقش اواپراتور را انجام مي‌دهد .
در نتيجه دماي يونيت خارجي از دماي محيط كم‌تر است . همچنين حرفه يونيت خارجي با دميدن هوا بين فين‌ها سوز و سرما را از فين‌ها گرفته و به هواي آزاد منتقل مي‌كند .
بعداز مدتي كه كولر كار مي‌كند روي بدنه يونيت خارجي را برفک مي‌پوشاند و سبب مي‌شود كه ديگر حرفه نتواند به درستي هوا را از بين فين‌ها بدمد و سوزوسرما را به محيط منتقل كند . در نتيجه بازده كولر پايين مي‌آيد .
در اين زمان ترموستات يونيت خارجي دماي يونيت را سنس مي‌كند و موفقیت كولر به شير ۴ راهي دستور مي‌دهد .
و سيكل كولر برعكس مي‌شود ( به عبارتي كولر در وضعیت سرمايش كار مي‌كند ) ولی حرفه يونيت داخلي جدا مي‌شود كه هواي سرد به باطن اتاق دميده نشود .
از طرفي يونيت خارجي حكم كندانسور را ايفا مي‌كند در نتيجه دماي آن بالا ميرود و سبب ساز مي‌شود كه همگی برفک‌ها از روي بدنه يونيت خارجي آب شود و فين‌ها تمیز شوند .
تايم اين فعالیت در كولرها متغير است البته عمدا ۱۵ الي ۳۰ دقيقه ارتفاع مي‌كشد .
همچنين دلايل ديگري مثل كمبود گاز ترموسات نكردن كولر و همچنين رطوبت زياد محيط منجر برفک زدن كولر مي‌شود . تعمیرکار کولر گازی تهران

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *