حبس یا بخشش حفر چاه غیر مجاز

اگر چه علل فقدان آب را می شود به خشکسالی های اخیر , روندروزافزون نیاز جامعه و . . . نسبت بخشید , اما دراین در بین برداشتهای بی‌رویه , مصارف سنتی بی حد و حصر , عدم اهتمام بدون شوخی دست‌اندرکاران , و عدم هماهنگی در ثبت مقررات در‌این در بین بی‌تاثیر نیست . حفر چاه

به‌گزارش ایسنا , در سال ۱۳۶۱ ضابطه توزیع عادلان آب ثبت شد و بر طبق این ضابطه استعمال از منابع آبهای زیرزمینی از روش حفر هر مدل چاه و قنات و گسترش چشمه در هر ناحیه از مرز و بوم با اذن و موافقت وزارت نیرو می بایست صورت بپذیرد و وزارت نیرو با دقت به خصوصیات هیدروژئولوژی حیطه ( شناسائی طبقات زمین و آبهای زیرزمینی ) ومقررات پیش گویی شده درین ضابطه نسبت به صادر شدن پروانه حفر و افتتاح مبادرت می‌نماید .

از مورخ ثبت این ضابطه یعنی ۱۶ اسفند سال ۱۳۶۱ صاحبان تمامی چاه‌هایی که در پیشین فارغ از اذن وزارت نیر حفر شده باشد از جمله این که چاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا این که نگرفته باشد موظفند طبق اطلاع رسانی که نشر داده شده به وزارت نیرو مراجعه و پروانه بهره‌برداری دریافت نمایند در شرایطی‌که وزارت نیرو هرکدام از این چاه‌ها رالااقل طبق حیث دو متخصص خویش زیان آور به مصالح همگانی تشخیص دهد چاه فارغ از پرداخت هیچگونه خسارتی مسدود میشود و بهره‌برداری از ان ممنوع بوده ویا متخلفین طبق ماده ۴۵ این ضابطه رفتارخواهد شد و معترضین به رای وزارت نیرو می توانند به دادگاههای صالحه مراجعه نمایند .

ماده ۴۵ این ضابطه می افزاید افراد ذیل علاوه بر اعاده اوضاع دیرین و جبران ضرر وارده به ۱۰ تا ۵۰ ضربه شلاق و یا این که از ۱۵ روز تا سه ماه حبس تأدیبی بر حسب‌موارد جرم به حیث حاکم شرع محکوم می شوند . الف – کسی که عمداً و فارغ از اذن روزنه و مقسمی را گشوده نماید یا این که در تقسیم آب تغییری دهد یا این که دخالت غیر مجاز در وسائل اندازه‌گیری آب نماید یا این که به‌نحوی از انحاء فرمان بهره برداری از تأسیسات آبی رنگ را مختل سازد . ب – کسی که عمداً آبی رنگ را سوای حق یا این که اذن مقامات مسئول به مجاری یا این که کانال آب پاشی وابسته به خویش منتقل نماید و یا این که موجب گردد که آب حق‌دیگری به وی نرسد . ج – کسی که عمداً به طوری از انحاء به خسارت دیگری آبی رنگ را به هدر دهد . د – کسی که آب حق دیگری را فارغ از جواز رسمی تصرف نماید . ه – کسی که سوای رعایت قانون ها این ضابطه به حفر چاه و یا این که قنات و یا این که بهره برداری از منابع آب اقدام نماید اما درباره ی بندهای ب و ج و د با گذشت گلایه مند سری تعقیب موقوف می شود . رفع رطوبت و نم در جنت آباد غرب تهران فوری

همینطور در مناطقی که به تشخیص وزارت نیرو میزان بهره‌برداری از منابع آبهای زیرزمینی بیشتراز حدمجاز و یا این که در مناطقی که طرح‌های مدنی ایجاب می نماید , وزارت نیرومجازاست باحدود جغرافیایی مشخص و معلوم حفر چاه عمیق یا این که نصفه عمیق و یا این که قنات و یا این که هر نوع افرایش در افتتاح از منابع آب ناحیه را برای برهه زمانی مشخص و معلوم ممنوع سازد . تمدید یا این که رفع این ممنوعیت با وزارت نیرو است .

در بخشها غیر ممنوعه حفر چاه و به کارگیری ازآب آن برای مصرف خانگی , شرب , بهداشتی و باغچه تا گنجایش آبدهی ۲۵ متر مکعب در شبانه روز مجاز است و احتیاج به صادر شدن پروانه حفره افتتاح ندارد البته مراتب بایستی به اطلاع وزارت نیرو رسد وزارت نیرو در مورد ها اضطراری می تواند از این مدل چاه‌ها بمنظور بررسی آبهای ناحیه و گردآوری آمار و مصرف آن بازرسی نماید .

همینطور در بخشها ممنوعه حفر چاه‌ های زمینه این ماده باموافقت کتبی وزارت نیرو مجاز است و نیازی به‌صدور پروانه حفروبهره برداری ندارد اما چنانچه حفر چاههای مسئله این ماده موجب کاهش با خشکانیدن آب چاه و یا این که قنات مجاز و یا این که چشمه همسایه شود وزارت نیرو بدوا ( به مورد رسیدگی و همت درتوافق فی مابین طرفین مینمایدوچنانچه توافق حاصل نشد , گلایه مند می‌تواند به دادگاه پارسا مراجعه نمایند .

در زمینه‌ی چاه‌هایی که اندازه آب دهی مجاز آن بیش ازمیزان مصرف سنجیده صاحبان چاه باشد و اضافی آب چاه باارائه شواهد وقرائن برای امورکشاورزی , صنعتی و شهری مصرف سنجیده داشته باشد , وزارت نیرو میتواند تا‌وقتی‌که ضرورت اجتماعی ایجاب نماید با اعتنا به قانون ها و رعایت مصالح همگانی برای همگی مصرف کنندگان اذن مصرف صادر نماید و بها عادله آب به صاحب و مالک چاه پرداخت شود . لوله بازکنی و تخلیه چاه نیلوفر فوری

همینطور در مورخ ۱۸ مهر ماه سال ۱۳۶۳ فصل دوم قاون توزیع عادلانه آب به ثبت مجلس شورای اسلامی رسید که بر طبق آن هر فرد از جمله حقیقی وواقعی و حقوقی , وزارتخانه‌ها , دستگاه‌ها و ارگان‌های مدنی و ارگان های انقلاب اسلامی ‌بخواهند ازآب‌های زیرزمینی در هرجا از مرزوبوم توسط حفر چاه و یا این که احداث قنات و یا این که از روش تعمیق یا این که تغییر‌و تحول محل چاه‌های جانور و ادامه پرشکار قنات وتوسعه چشمه یا این که راه‌های دیگر به کار گیری نمایند به استثنای چاه‌های بنا شده در بخش ها غیر ممنوعه بایستی تقاضای کتبی خویش را به سازمان‌ها یا این که شرکت‌های آب تابعه وزارت نیرو یا این که شعب آن ها تسلیم نمایند .

در بخش ها ممنوعه حفر چاه یا این که قنات به‌جای چاه و یا این که قناتی که کم آب شده و یا این که آبدهی آن نقصان فاحش یافته و به کارگیری کافی از آن ها به فعالیت نمی‌آید و تاسه سال گذشته از ممنوعیت ناحیه از آن افتتاح صورت می‌گرفته با دریافت پروانه مجاز است منوط به آن که اولاً از آب چاه یا این که قنات نو صرفا زمین‌هائی آبیاری‌ شوند که قبلاً از چاه یا این که قنات گذشته مشروب می‌شده‌اند . ثانیاً در اطراف منابع آب وابسته به دیگری نباشد ثالثاًحفر چاه یا این که قنات در ملک غیر با اذن صاحب و مالک باشد باحفر این قبیل چاه‌ها یا این که قنوات چاه یا این که قنات گذشته فاقد اطراف و متروکه اعلام خواهد شد . اعمال قوانین این ماده منوط به آن است که صاحبان چاه یا این که قنات‌حداکثر پنج سال بعد از کم آب شدن و یا این که نقصان فاحش آب برای به کار گیری از قوانین این ماده به اداره ها ذی‌ربط مراجعه نمایند . بعداز انقضاءمدت مذکور در این‌ماده تقاضایی پذیرش نمیشود . اما صادر شدن پروانه حفر چاه به جای قنات درصورتی که ممکن خواهد بود که کارشناسیا کارشناسان ذیربط ( متخصص آبهای زیرزمینی و کارشناس‌کشاورزی ) قابلیت احیاء یا این که ایروبی قنات را از دید فنی و اقتصادی مردود اعلام نمایند . نشت یابی لوله بصورت مکانیزه زعفرانیه شمال تهران فوری

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *