صرفه جویی در مصرف برق کولر آبی و گازی بارعایت نکات ایمنی

مصارف سرمایشی سهمی در حدود ۲۶ درصد از کل مصرف برق بخش خانگی را به خویش اختصاص می ­دهند . این سهم در برخی از شرایط آب و هوائی و با توجه به نوع وسیله مورد استفاده می ­تواند متغیر باشد . نحوه کارکرد کولرها با توجه به آبی و گازی بودن آنان متعدد است .

کولر­های آبی

در کولر­های آبی سرما با استفاده از تبخیر قطرات زیاد ریز آبی که با هوا آمیخته شده به اطاق وارد می ­شود . این کولرها برای نقاطی با آب و هوای خشک بسیار مناسب است . زیرا علاوه بر سرمایش هوا برای تلطیف هوا هم موثر است . این کولرها مصرف برق کمتری نسبت به کولرهای گازی داشته , درنتیجه هزینه کمتری نسبت به آن‌ها دارا‌هستند .

کولر آبی

کولرهای گازی

در کولرهای گازی یک ماده واسط در فاز مایع با گرفتن حرارت از محیط داخلی به فاز گازی می‌رود و در طول این روال حرارت محیط کاهش پیدا می­ نماید و در ادامه برای اینکه ماده واسط توانایی گرفتن دوباره حرارت را داشته باشد باید با مصرف انرژی , متراکم شده و دوباره به حالت مایع در آید . انجام این عمل توسط کمپرسور کولر صورت گرفته و لذا مصرف برق قابل توجهی را موجب می­ شود . مصرف برق این گونه کولرها عموماً بسیار بالاتر از نوع آبی است و مستلزم صرف هزینه­ های بسیار بالاتری می‌باشند .

این گونه کولرها برای مناطقی که مرطوب می­ باشند و امکان استفاده از کولر آبی را ندارند مورد استفاده قرار می­ گیرند .

کولر تا سقف ۳۰۰۰ شرايط استفاده از خدمات گارانتی

مدت کارکرد در روز ۶ ساعت

توان مصرفی ۳۰۰

مصرف برق در هر دوره قرائت کنتور ۱۱۰kWh

تا سقف ۴۵۰۰ و بالاتر

مدت کارکرد در روز ۶ ساعت

توان مصرفی ۵۰۰

مصرف برق در هر دوره قرائت کنتور۱۸۰ kWh

در‌این رابطه باید گفت که اطلاعات ارائه شده در موارد گوناگون می ­تواند بسیار متفاوت باشد و میزان مصرف برق به الگو و چگونگی مصرف بستگی دارد .

همانطور که از مقایسه اطلاعات ارائه شده در ارتباط با کولرهای آبی و گازی مشاهده می­ شود مصرف بسیار بالای کولرهای گازی انتخاب آن را نیازمند بررسی ومطالعه می ­کند .

نحوه استفاده صحیح برای کاهش مصرف انرژی الکتریکی

– حتی‌الامکان کانال‌کشی کولرهای آبی از کوتاه ترین مسیر انجام شود . چنانچه کانال‌های کولر بیرون از ساختمان قرار دارا هستند , حتماً باید به وسیله عایق‌کاری با پشم شیشه یا این که عایق‌های دیگر از گرم شدن کانال‌ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آن ها جلوگیری شود . در این باره حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانال‌ها نیز مؤثر است .

– هرچه مسیر کانال‌کشی کولرهای آبی طولانی‌تر و پرپیچ و خم باشد , فشار هوا در مسیر کانال‌ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می‌شود . لذا باید حتی‌الامکان کوتاه ترین مسیر کانال‌کشی درنظر گرفته شود .

– کلید بادزن ( فن ) در کولرهای گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب , از دستگاه فقط برای تهویه هوا استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید .

 کولرگازی

– هر سال نسبت به تعویض پوشال‌های کولر آبی اقدام نمایید . تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما , کارکرد کولر را بهبود بخشیده , مصرف انرژی آن را کاهش می دهد و از هدررفتن سرما نیز جلوگیری می‌کند .

– استفاده ی بی‌مورد و یا این که همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند : اجاق , سماور , لامپ‌های متعدد و… باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت میشود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد .

– چنانچه امکان‌پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده گردد . به این معنی که تنها به اتاق‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد هوای سرد منتقل شود . به این منظور می‌توان دریچه‌های ورودی هوا به سایر اتاق‌ها را مسدود کرد . تعمیرکار کولر آبی مشهد

– در حد امکان از روشن نگه‌ داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز کنید و به ویژه تا حد امکان سعی کنید از دور کند ( آرام ) کولر استفاده کنید تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود .

– کولرهای گازی از جمله پر مصرف‌ترین وسایل برقی خانگی می‌باشند . بنابراین در صورتی که نیازی به این نوع کولرها وجود ندارد از استفاده آنان خودداری کنید . در صورت ضرورت استفاده از این گونه کولرها که هزینه ی ‌سنگینی را هم در بردارند , باید حتی­ الامکان در ساعات پیک مصرف برق از آنان استفاده نشود .

– کولرهای گازی معمولاً دارای درجه ی تنظیم دما ( ترموستات ) هستند . تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرم که بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است , باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه ی دمای تنظیم شده , کولر به طور خودکار خاموش شود و بنابراین انرژی کمتری مصرف نماید . درباره ی کولرهای آبی هم , نصب یک ترموستات ساده در اتاق‌ها , می تواند مقدار زیادی از مصرف انرژی را کاهش دهد .

– برای جلوگیری از خروج سرما , اطراف پنجره‌ و درب­ ها را با نوارهای درزگیر عایق‌بندی فرمایید . استفاده از تهویه طبیعی در هنگام شب و درزبندی منازل در طول ایام گرم بسیار مؤثر خواهد بود .

– بهترین درجه حرارت منزل در تابستان بین ۱۸ تا ۲۲ سکو سانتیگراد است . از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خود خودداری کنید .

– در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوبی در تابستان‌ هستند و عموماً در آن ها از کولرهای گازی برای خنک کردن محیط استفاده می‌شود , کاشتن یک اصله درخت در نزدیک کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد . به دلیل اینکه سایه ی درخت اولاً خود مانعی در برابر تابش نور مستقیم خورشید می‌باشد ثانیاً هوای تازه‌ای که توسط درخت ایجاد می‌شود باعث تهویه هوای پشت کولر گازی می گردد .

آموزش گام به گام نشت یابی کندانسور کولر گازی

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *