یادگرفتن حرفه ای لوله کشی ساختمان ( قسمت ۱ )

روش قدم به قدم ترسیم لوله کشی آب سرد و گرم :

پلان مورد استعمال می بایست فارغ از میزان گذاری و سوای تزیینات معماری و سوای در باشد . لوله کشی

– خطوط لوله می بایست بدون واسطه و موازی دیوارها باشد .

– نقشه لوله کشی آب بایستی با نقشه های برق و بنا و فاضلاب همخوانی داده شود تا تداخل نداشته باشند .

– پلان طبقه نخستین یک ساختمان سه طبقه در تحت آورده شده‌است :

مطلوبست ترسیم پلان لوله کشی آب سرد و گرم طبقه اولیه این ساختمان سه طبقه ( پیلوت , طبقه نخستین , طبقه دوم ) لوله بازکنی منطقه کاروان (رضویه)

۱ – انتخاب محل رایزرها :
در داکت یا این که باطن دیوار قرار می‌گیرند . می بایست عملکرد شود کوتاهترین مسافت را تا مصرف کننده داشته باشند در ضمن لوله آب نبایداز اتاقک برق و بالا بر و دودکش عبور نماید . قطر دایره مرتبط با رایزر را در پلان با مقیاس ۱/۱۰۰ ۰/۵۰ در لحاظ بگیرید .

۲ – انتخاب محل شیرهای مصرف :
شیرهای مصرف را می‌توانید بصورت دایره توپر به قطر ۰/۰۲ ترسیم فرمایید یا این که بصورت دو خط متقاطع عمود بر نیز ( مثل صورت روبرو )

۳ – لوله کشی آب سرد – CW :
با خط و نقطه ترسیم می شود . با فرمان LTS مقیاس خط را متناسب با مقیاس نقشه تهیه و تنظیم فرمائید . اعتنا فرمائید کوتاهترین مسیر ممکن را ( برای صرفه جویی در مصرف لوله ) در لحاظ بگیرید .

۴ – لوله کشی آب گرم رفت DHWS :

با خط و دو نقطه ترسیم می شود .

۵ – لوله کشی آب گرم برگشتی DHWR :
با خط و سه نقطه ترسیم می شود . این لوله می بایست به لوله آب گرم رفت در حوالی محل مصرف وصل باشد . علت به کار گیری از این لوله اینست که آب در لوله های آب گرم در صورت عدم برداشت , بمرور سرد نگردد . قابل ذکر است که در ساختمانهایی که هر طبقه برای خویش دستگاه آبگرمکن دیواری یا این که پکیج داراست استعمال از این لوله لزومی ندارد .

۶ – نوشتن قطر رایزرها : نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله هشتگرد کرج

– هرچه تعداد مصرف کننده فراوان باشد قطر رایزر بزرگتر است . UP به مضمون‌ اینست که لوله بالا می‌رود . DN به معنا اینست که لوله ذیل میاید . در‌این طبقه رایزرها نیز بطرف ذیل ( پیلوت ) و نیز به طبقه بالا ( طبقه دوم ) امتداد مییابند . مسلما هر چقدر به طبقات فراتر برویم از قطر رایزرها کم می شود .

۷ – نوشتن قطر لوله های آب :
مسلما قطر لوله های فرعی و انشعابی بایستی کمتر از لوله های مهم و رایزرها باشد .

اشکال لوله‌های مورد به کار گیری برای فاضلاب و مزایا و معایب آنان

اشکال لوله

لوله‌ها را می‌توان به اشکال متفاوت از نگاه محصول , کاربرد و شیوه اتصالات گونه بندی نمود . لوله‌هایی که در سیستم آبرسانی و فاضلاب مورد استعمال قرار می گیرد به شرح تحت هست .

لوله‌های گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه خویش به دو نوع تقسیم می شوند : لوله‌های فولادی گالوانیزه و لوله‌های آهنی گالوانیزه این دو مدل در بازار به لوله‌های آهنی سپید معروفند و عموماً فی مابین این دو فرقی نهاده نمیشود , در‌صورتی‌که لوله‌های فولادی گالوانیزه در مقایسه با دسته آهنی آن سبک خیس و درخشان خیس می‌باشند .

لوله‌های فولادی گالوانیزه

این دسته لوله‌ها گهگاه برای تخلیه فاضلاب اسباب بهداشتی کوچک به کار برده میگردد البته مورد به کارگیری با اهمیت آن ها برای تهویه است . فرآورده این لوله‌ها از فولاد نرمی است که در ساختن آن کاغذ فولاد را با فشار درون قالب عبور داده درز آن را جوش میدهند و بعد از آن آنان‌را جهت ارتقاء مقاومت در قبال اسیدها و زنگ زدگیها در یک وان آبکاری روی اندود ( گالوانیزه ) می کنند . این دسته لوله‌ها نسبت به مدل آهنی در قبال اسیدها مقاومت کمتری دارا‌هستند و همگی اسیدهایی که برای چدن زیان آور میباشند فولاد گالوانیزه را نیز وخیم می کنند .

لوله‌های آهنی گالوانیزه

فرآورده این لوله‌ها از آهن سپید نورد شده‌است که درز آن بوسیله دستگاه‌های درز جوش بهم جوش داده میگردد و بعد لوله را در فلز روی مذاب فرو میبرند . به همین دلیل آن ها را لوله‌های با درز هم میگویند . این گونه لوله‌ها از رنگ تیره و خاکستریشان شناخته میگردند ; و عموماً به دو صورت سبک و میانگین ایجاد میگردند . همگی لوله‌های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه‌های ۶ متری و دو رمز دنده با قططر ۱/۲ اینچ تا ۸ اینچ ایجاد میگردند . قر این لوله‌ها معمولاً‌قطر اسمی است که بزرگتر از قطر داخلی و کوچکتر از قطر فرنگی است . همینطور در بازار این لوله‌ها را بر پایه ی نمره می شناسند . لوله‌های گالوانیزه هم بوسیله دنده پیچی به یکدیگر وصل و بوسیله مواد مطلوب آب بندی میشوند . خدمات نصب و تعمیر توالت فرنگی امیربهادر جنوب تهران

نکته :

از اتصال این لوله‌ها به روش جوشکاری می بایست خودداری نمود چون بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه ( آلیاژ روی ) دود غلیظ و سفیدی ساخت می‌گردد که محیط کار را کثیف می‌کند و تنفس آن تولید مسمومیت کرده و موجب زخم دیدن دستگاه تنفسی میشود .

لوله‌های چدنی

محصول این لوله‌ها از چدن ریخته گری است و بر حسب دسته کاربرد آنان گونه های و میزان آلیاژ , صورت و ارتفاع لوله , گونه اتصالات آنان با نیز مختلف هستندو اکثر اوقات در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار گیری میشوند . لوله‌های چدنی که در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار می رود : الف ) سرتوپی ( یک سرتوپی – دو سرتوپی ) ب ) دو رمز تخت

نکته : لوله‌های چدنی با سرتوپی و سرتخت به ترتیب لوله‌های بوشن دار و فارغ از بوشن هم نامیده میشوند .

مزایای لوله‌های چدنی

در قبال فشار وارده به جداره‌های فرنگی دارنده مقاومت و استحکام خیر و خوبی می‌باشند .
فرسودگی این لوله‌ها کمتر از لوله‌های فلزی است .
می‌توان براحتی از دستگاه تراکم هوا جهت مفتوح کردن و رفع گرفتگی لوله به کار گیری نمود .
ارزش لوله‌های چدنی نسبت به لوله‌های آهنی ارزانتر است .

معایب لوله‌های چدنی

نصب لوله‌های چدنی نسبت به لوله‌های آهنی کنتدتر انجام می شود .
لوله‌های چدنی به جهت تاثیر مواد شیمیایی جانور در فاضلاب زنگ می‌زنند و پرهیز از زنگ زدگی آن‌ها میسر نیست .
داشتن وزن فراوان قطعات و کثر اتصالات و در فیض دوچندان لینک و پیوند از معایب دیگر لوله‌های چدنی میباشد .

طریقه اتصال لوله‌های چدنی

اتصال لوله‌های چدنی توپی دار با به کار گیری از کنف و سرب انجام می گیرد و اتصال لوله‌های چدنی دو راز تخت به یاری واشر لاستیکی و بست منحصر به فرد انجام می گردد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *