مقاله ای در مورد کولر ابی

از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را ارتقاء داده و احتمال دارد موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری بی واسطه بایستی در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد . هرگاه فرآیند تبخیر بطور ارگانیک صورت بپذیرد تبخیر خودبخودی انجام می شود . در حالتی که می‌توان یک دور و اطراف را با تبخیر خویش بخودی خنک نمود که در ان سدی از اب راکد یا این که در جریان نظیر حوضچه یا این که فوارهٔ اب وجود داشته باشد . در مواقعی که تبخیر به وسیله دستگاههای مکانیکی صورت بپذیرد تبخیر مختلط است . گویا است که در‌این مدل تبخیر انرژی مصرف می‌گردد , اما اندازه انرژی مصرفی در مقایسه با تهویهٔ مطبوع دوچندان کمتر است . پایه روش سرمایش تبخیری , ترمودینامیک تبخیر اب یا این که به عبارت دیگر تغییر و تحول موقعیت اب از مایع به بخار است .

معرفی :

از آنجایی کولرهای آبی‌رنگ در پشت بام نصب میشوند , بایستی از حیث استحکام در محلی گذارده شوند که در سقف تولید لرزش و صدا ننمایند . برای مثال آنان را نباید روی ستونها یا این که نزدیک دیوارها قرار اعطا کرد . محل قرار تصاحب کردن کانالهای کولر می بایست از گذشته پیش گویی شده باشد , که در روی پشت بام محل ورود شبکه از روش اطاقک سیمانی به وسیله برزنت به کولر متصل گردد . در نصیب ذیل کولر معمولا یک فریم فلزی چهار اساس به طول حدود ۳۰ سانتیمتر قرار داده می‌گردد .

در تحت پایه‌های این کادر بایستی چهار برگه فلزی مربعی به اظلاع ۱۰ سانتیمتر سفت جوش داده شود , تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام خودداری به کار آید . یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر حتمی است به آن اعتنا شود , این است که تا حد قابلیت از لوله‌های دودکش و لوله چاه فاضلاب به دور باشد . این مدل کولر آبی رنگ نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی ۲۰۰۰ , ۳۰۰۰ , ۳۵۰۰ , ۴۰۰۰۰ , ۴۵۰۰ , ۵۰۰۰ , ۶۰۰۰ , ۷۰۰۰ و ۱۲۰۰۰ ساخته میگردند . این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه ( CFM ) میزان هوا دهی را گزینش می‌نمایند . نصب کولر آبی مشهد

با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به تابستان تعیین یک وسیله سرمایشی مطلوب همواره یک کدام از گرفتاری های ما است , به علاوه که در کشور ایران معمولا مردمان از آخرها اردیبهشت ماه یا این که اوایل خرداد ماه مبادرت به راه‌اندازی کولر های منازل می نمایند .

در شهرهای گوناگون مملکت بجهت تغییرات آب و هوایی و تفاوت های جوی گونه وسیله سرمایشی که مورد به کار گیری قرار میگیرد گوناگون است , کولرهای گازی مطلوب حیطه آب و هوایی گرم و مرطوب اند و کولر های آبی رنگ برای بخش ها معتدل مطلوب اند . اما به صورت کلی صاحبان سوئیت های کوچک و نقلی همواره به کارگیری از کولرهای آبی‌رنگ را ترجیح می دهند , به این دلیل‌که نیز مخارج کمتری برایشان تولید می نماید و نیز این که کولر گازی برای فضاهای کوچک خیلی همت ندارند , بدین ترتیب شما هنوز نیز با وجود تکنولوژی بالاتری از آن شاهد کاربرد این جنس در مملکت می‌باشید . دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر موفق به ساخت پمپ آب کولر بدون نیاز به برق شد

پیشینه کولر آبی رنگ :

قدیمی‌ترین نمونهٔ کولر آبی رنگ در دنیا , که به عبارتی بادگیر است نزدیک به هزاران سال پیش در کشور ایران ابتکار عمل شد . کارکرد بادگیرها براین اساس می باشد که هوای سرازیر خارج از منزل را به باطن خویش می کشد و با تشت‌های آبی‌رنگ که درونش درنظرگرفته شده , هوا را خنک و سبک کرده و به باطن منزل ساماندهی می نماید .

نام‌ گذاری کولر آبی رنگ :

به دلیل به کار گیری از این دسته کولر در جمهوری اسلامی ایران بیش‌تر از هر کشور دیگری در دنیا , گاه این جور کولرها با تیتر کولر اهل ایران شناخته میگردند .

اجزای تشکیل دهنده کولر آبی رنگ :

شبکه خروجی کولر : این شبکه در بین روزنه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد فروغ آفتاب با این نصیب خودداری نمود , سرمای بوجود آمده , تلفات کمتری داشته و بازده خنک‌کنندگی کولر آبی رنگ ارتقاء خواهد یافت . – شبکه داخلی : این شبکه باطن کولر قرار دارد و پروانه علیه آن هست .
بدنه کولر – پارچه برزنتی : جهت خودداری از انتقال لرزش‌های کولر وه شبکه فرنگی الزاماً می بایست از برزنت استعمال شود . بدهی است این پاچه می بایست کاملاً سلامت باشد .
ناودان‌ها : بر روی هرکدام از درپوش‌های کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب موجود است که به ناودانی دارای شهرت است . – آب پخش کن ( سه راه و روش آب ) – مبلغی بزرگ و مبلغی کوچک : به وسیله دو مبلغی و تسمه راابط در بین آن‌ها نیروی مکانیکی بوجود آمده در الکتروموتور به محور رشته منتقل می گردد . در یک طرف بودن دو مبلغی دوچندان فوق العاده حساس است .
شناور ( فلوتر ) : با به کار گیری از شناور میزان آب باطن مخزن کولر همواره اثبات است . اجزا الکتریکی کولر آبی رنگ – کابل رابط چهارسیم : جهت انتقال برق از کلید به کولر .
فیوز : جهت حفاظت الکتریکی کولر در قبال خطراتی زیرا بیش تر توشه .
باکس ترمینال : جهت تولید اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر . – کلید منحصر کولر : جهت فعال سازی و در اختیار گرفتن موتور دو بدور و واتر پمپ .
الکترو موتور دوسرعته : جهت به چرخش در آوردن رشته در کولر آبی‌رنگ . که مشتمل بر قسمت‌های ذیل می باشد :
خازن رویکرد انداز/خازن تصحیح ضریب قدرت/کلید فرار از مرکز/سیم پیچ شیوه انداز/سیم پیچ به دور کند/ سیم پیچ به دور تند .
پمپ آب کولر : به یاری واتر پمپ , آب از مجزن به سه منش آب منتقل و از آنجا به ناودان‌ها سوق دهی می‌گردد .

استاتور ( نصیب مستقر موتور )

استاتور از سه نصیب اساسی درست شده شده‌است :

بدنه ( طوقه )

این نصیب استاتور از ورقهای فولادی تشکیل شده و به وسیله دستگاه درز جوش به طور استوانه‌ای بی نقص در آمده است . قبلی از جوش بدنه سوراخ‌هایی به وسیله پرس جهت تهویه روی آن تعبیه می گردد . گذشته از این‌که هسته و سیم‌بندی در آن قرار گیرد , روی آن آزمایشهایی انجام میگیرد . بدنه ابتدا فسفاته , آن گاه لعابکاری و آخر و عاقبت رنگ می شود . موقعی که استاتور روی پایه‌اش قرار می گیرد , حتما نصیب خارج منفذ آن بایستی درسمت بالا باشد تا مقابل ریزش آب و غیره نگهداری گردد

هسته

هسته الکتروموتور از ورق‌های دینامو ( فولاد سیلیس‌دار ) که روی آن شیارهای منحصر به فرد و گوناگون تعبیه شده , ساخته شده شده‌است . قطر داخلی هسته ۸٫۹ سانتیمتر و ارتفاع یا این که ضخامت محوری هسته برای موتورهای ۳/۱ اسب بخار , ۴٫۳ سانتیمتر و برای موتورهای ۲/۱ و ۴/۳ اسب بخار ۵٫۴ سانتیمتر است . تعمیرات کولر آبی تهران تعمیر و سرویس کولر آبی با توجه به نوع آن

رتور

رتور هم از ورق‌های دینامو ( فولاد سیلیس‌دار ) درست شده شده‌است . در روی ورقها شیارهایی درنظرگرفته شده

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *