شترگلو و فواید آن

شترگلو لوله ای خمیده به صورت «U» یا این که «S» است که در پایین سینک ظرفشویی , سنگ سرویس بهداشتی , روشویی و هر لوله ای که به چاه فاضلاب متصل شود قرار می گیرد و وظیفه حساس آن پرهیز از خروج بوی بد چاه به خارج است . عوام مردم به خطا به آن «سیفون» می گویند که صحیح آن «شترگلو» است . علت این نامگذاری نیز این است که‌این وسیله به گردن و گلوی شتر شباهت داراست .

شترگلو یک نوآوری معمولی و در عین درحال حاضر مضاعف کاربردی است . شترگلو به دلیل داشتن خمیدگی در خویش منجر دوری از خروج بوی بد چاه میشود . طریقه فعالیت این وسیله زیاد بی آلایش است . هنگامی که در ظرفشویی , سرویس بهداشتی و روشویی از آب به کارگیری می کنید , فاضلاب ایجاد شده به داخل لوله رفته و وارد شترگلو میشود . شترگلو پاره ای از آن آب را در خویش نگه می دارد و سایر آن را بیرون می کند . به عبارت دیگر بعداز هر توشه به کار گیری از آب کمی از آن آب درون خمیدگی شترگلو باقی می‌ماند که به‌این آب «آب بند» گفته میشود . با وجود این آب است که شترگلو وظیفه اش را به صحت انجام می دهد و در حالتی‌که این آب داخل شترگلو وجود نداشته باشد و شترگلو خالی از آب باشد , به صدق عمل نمی کند . لوله بازکنی شبانه روزی کرج لوله بازکنی محدوده لشکر نشت یابی لوله آراج شمال تهران فوری

در‌صورتی‌که آب بازه متعددی باطن شترگلو بماند , مایه ی تعفن میشود . علت این است که گازهای فاضلاب به اندازه متعددی درون آب بند شترگلو حل گردیده اند و این آب دربردارنده اندازه متعددی از این گازها است که در این‌حالت خویش این آب نظیر گازهای باطن چاه خواهد بود .

شترگلو دو وظیفه مضاعف حیاتی را بر عهده دارااست که هر دو وظیفه در صورت وجود آب در شترگلو به صدق انجام خواهند شد .

۱ – دوری از خروج بوی چاه

چاه فاضلاب منشاء فضولات و گازهای فاضلاب است که‌این دو , بوی زیاد بد و زننده ای دارا‌هستند . خروج این رایحه از چاه و ورود آن به خانه یا این که خارج از لوله منجر بسیار بد بو شدن محیط و آزار اشخاص میشود . برای پرهیز از خروج این عطر از چاه بایستی روشی مطلوب پیدا کرد . به کارگیری از شترگلو برای این اختلال زیاد مطلوب است . شترگلو به دلیل ساختار مختص خویش از خروج بوی بد چاه و گازهای فاضلاب از چاه و ورود آنان به محیط دوری می کند .

۲ – خودداری از خروج حشره‌ها باطن چاه

شترگلو دلیلی برای خودداری از خروج حشره‌ها و سوسکهای چاه و ورود آن ها به ساختمان است . چاه فاضلاب بجهت وجود فضولات و آلودگیها محل تجمع حشره‌ها و سوسکها است . ورود این سوسکها به ساختمان علاوه بر آلودگی محیط سبب انتقال بیماریهای خطرناک هم میشود . شترگلو به خاطر داشتن خمیدگی در خویش از ورود حشره‌ها به باطن ساختمان پرهیز می‌کند .

از میان رفتن آب بند

همانطور که گفته شد شترگلو در‌صورتی‌که به صدق فعالیت می‌کند که دارنده آب بند باشد . آب بند جان دار در شترگلو بعداز مدتی به عارضه ها یگانه از میان می رود . عارضه ها مختلفی از قبیل تبخیر , تغییر‌و تحول فشار هوا , باد و علل دیگری که به از دربین رفتن آب بند شترگلو امداد مینمایند . هرمورد از این عارضه ها شاید کم کم و در وضعیت خاصی حادثه بیافتد , ولی شایع ترین عوارض دو جور است .

۱ – تبخیر

در صورتیکه آب مدتی در هوای آزاد قرار بگیرد تبخیر میشود . در شترگلو نیز به همین صورت است . در‌حالتی که مدتی آب وارد لوله نشود , آب بند شترگلو به ندرت تبخیر شده و تمام میشود . برای پرهیز از این ادله بایستی بعد از مدتی پاره ای آب باطن لوله جاری شد تا آب بند شترگلو مالامال شود .

۲ – تغییر تحول فشار هوا

در صورتی‌که فشار باطن چاه یا این که کانال فاضلاب کمتر از فشار هوا باشد , فشار هوا به آب بند شترگلو فشار وارد کرده و آن را به درون چاه یا این که کانال فاضلاب سوق‌دهی می کند . این کاهش فشار احتمال دارد بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی داخل چاه یا این که کانال فاضلاب حادثه بی افتد .

عیب شترگلو

شتر گلو با اینکه دو وظیفه زیاد کلیدی را بر عهده داشته و به خیر و خوبی انجام می دهد یک گونه های حیاتی در خویش دارااست . خمیدگیهای شترگلو اگرچه سبب ساز دوری از ورود بوی بد و ورود حشره ها به ساختمان میشود , البته سبب ساز گرفتگی لوله هم میگردند . شترگلو به خاطر داشتن خمیدگی در خویش سبب گرفتگی در خویش میشود . در شرایطی که به غیر از آب چیز دیگری وارد لوله شود احتمالا باطن شترگلو گیر کرده , راه و روش لوله بسته شود . باقی‌مانده طعام , چربی , موی و دیگر مواد در‌حالتی که به اندازه فراوان وارد شترگلو شوند داخل خمیدگی آن به دام افتاده و روش لوله را مسدود خواهند کرد . تعمیر و نصب فلاش تانک هفت تیر مشهد

راه حل این نقص‌ نیز این است که از ورود مواد مازاد به درون شترگلو پرهیز شود . در صورت ورود این مواد , کمی آب به درون لوله ریخته شود تا مواد مازاد به همراه آب از باطن شترگلو بیرون شوند و سبب گرفتگی آن نشوند . در حالتی که مواد مازاد وارد آن شد و سبب ساز انسداد آن شد گشوده نیز مشکلی نیست . بعضا از شترگلوها از یکسری بخش جدا تشکیل‌شده شده‌است . در صورت ساخت گرفتگی در آن این قابلیت موجود است که با جداسازی اجزای متعدد , گرفتگی جان دار را رفع کرد .

بعد از مفتوح کردن اتصالات شترگلو و رفع گرفتگی , در هنگام بستن آن می بایست اعتنا فرمایید . درصورتی که که اتصالات آن به صحت به نیز متصل نشوند , هنگام استعمال از آن , آب از باطن شترگلو چکه خواهد کرد . در صورتیکه شترگلوی مسدود شده از گونه یک تکه باشد به مجبور می بایست با وسایل لوله بازکنی باطن آن را گشوده کرد . چنانچه که داده ها کافی و وسایل مایحتاج این فعالیت را ندارید می‌توانید از اشخاص مطلع امداد گرفته و یا این که با شرکت های لوله بازکنی تماس حاصل نمایید .

 

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *