توجه به گازهای چاه هنگام تخلیه چاه

اعم از خطرها چاه‎ وجود گازهای سمی باطن آن است که به آن‌ها گاز چاه یا این که گاز فاضلاب گفته می‎شود . وجود این گازها در فرایند تخلیه چاه تاثیر بسزایی دارااست . در واقع عملیات تخلیه چاه ذیل تاثیر گاز‎های فاضلاب می‎باشد . وجود این گازها در سرعت تخلیه چاه و اعتنا تخلیه چاه تاثیرگذار است .

اشخاص درگیر به عمل در چاه , کارگران تخلیه چاه , کارگران حفر چاه , کارگران لایروبی چاه و کف تراشی چاه و هر هر کس با چاه رابطه دارااست بایستی به‌وجود گاز های چاه دقت نماید . رفع بوی بد چاه بازکنی کشتارگاه جنوب تهران شبانه روزی

بیشترین گازهایی که در چاه‎ها یافت میگردند عبارتند از :

آمونیاک
هیدروژن سولفوره
متان
گاز کربنیک

آمونیاک

این گاز بی‎رنگ از هوا سبک‎تر است و بوی آن تند و زننده است . در صورت ادغام شدن با هوا و گرم شدن و همینطور پایین فشار قرار دریافت کردن قابلیت و امکان انفجار داراست . جهت خنثی سازی آن می‎توان از آب پودری به کار گیری کرد . تماس با این گاز منجر تحریکات دیده , بینی و مجاری تنفسی می‎گردد و سرفه‎آور و بیهوش کننده است . حتی‌د‌ر مرحله پوست ایجاد سوختگی می‎کند . وجود ۱ الی ۵ % درصد این گاز به زمان ۱ ساعت سبب پیدایش مرگ در آدم می‎شود .

هنگام تخلیه چاه و حفر چاه بوسیله کارگران ذی‌ربط می بایست از عدم وجود این گاز در چاه مطمئن شد . وجود این گاز داخل چاه شاید منجر پیدایش رویدادها تخلیه چاه و زخم وصال به کارگران تخلیه چاه شود . چه دوچندان کارگران تخلیه چاه که در اثر بی‎توجهی بدین گاز در هنگام تخلیه چاه در گیر مسمومیت شده‎اند .

فردی که مبتلا مسمومیت با این گاز شده باشد تعرق شدیدی داراست که می بایست به هوای آزاد منتقل شود و پوست , دیده و محل های کثیف را با آب فراوان فراوان شستشو بخشید . همینطور می بایست هرگونه خرقه کثیف را از بدن شخص مسموم شده بیرون نمود . اشخاص خارج از چاه می بایست به کارگران تخلیه چاه اعتنا کافی داشته باشند تا در صورت مسمومیت هنگام تخلیه چاه به آن ها یاری نمایند .

هیدروژن سولفوره

این مدل گاز در اثر سوختن ناقص موادی مثل پشم , موی , گوشت و موادی که دارنده گوگرد می‎باشند ایجاد می‎شود . این گاز بویی مشابه تخم مرغ گندیده داراست . اندازه کم از این گاز را می توان با احساس بویایی تشخیص بخشید . چنانچه خدمتکار تخلیه چاه این گاز را استنشاق نماید مبتلا سرگیجه خواهد شد و دیگر توان انجام تخلیه چاه را نخواهد داشت .

وجود یک درصد از این گاز زیاد خطرناک است و تا دو درصد از این گاز را می‎توان تشخیص بخشید . در چاهی که اندازه گاز در آن مضاعف باشد نمی‎توان عملیات تخلیه چاه را انجام اعطا کرد . در چنین چاهی بایستی تخلیه گاز می بایست با وسایل ضد جرقه انجام گیرد . در شرایطی‌که این گاز در محیط سربسته‎ای از باطن چاه به خارج نشت نماید قابلیت مسمومیت اشخاص موجود هست . فردی که برای برهه زمانی کوتاهی از این گاز تنفس کرده‌با‌شد را بایستی به هوای آزاد انتقال اعطا کرد و در صورت عدم تنفس شخص مبادرت به دادن تنفس تصنعی و اکسیژن نموده و مجروح را به مریضخانه منتقل نمود . تبدیل چاه قدیمی و کهنه به چاه نو

هنگام تخلیه چاه بایستی به‌وجود این گاز اعتنا کرد . در‌صورتی‌که که کارگران تخلیه چاه این گاز را استنشاق نمایند , مبتلا خفگی می‎شوند . چه بسا میزان مقداری از این گاز هم کارگران تخلیه چاه را مسموم می‎کند .

متان

بی‎رنگ و ‎بو , قابل اشتعال و انفجار و اندازه یه خرده از آن در آب حل می شود . ادغام این گاز با اکسیژن و هوا و تخت‌گاز کلر قابل انفجار است , یه خرده سمی است و استنشاق آن به بازه زمانی طولانی جای اکسیژن را در دستگاه تنفسی بشر اشغال کرده و سبب خفگی شخص می‎شود . می بایست مجروح را به هوای آزاد منتقل کرد و در صورت لزوم مبادرت به تنفسی تصنعی و مصنوعی نمود .

گاز متان سوای عطر است , پس افراد تخلیه چاه بایستی بوجود آن در چاه اعتنا نمایند . در صورتی‌که که کارگران تخلیه چاه و یا این که دست اندرکاران تخلیه چاه وجود این گاز را شم کردند بایستی تخت گاز عملیات تخلیه چاه را متوقف کرده و کارگران تخلیه چاه را به محیطی به دور از چاه منتقل نمایند .

گاز کربنیک

گازی بی رنگ , بی عطر , غیر قابل اشتعال , سنگین‎تر از هوا و محلول در آب است . این گاز قادر است حجم و سرعت تنفس را ۵۰ درصد بالا پیروز شود وجود ۳ درصد از آن سرعت و حجم تنفس را ۲ برابر می کند و اندازه ۱۰ درصد از آن کمتر از چندین دقیقه منجر پیدایش مرگ می‎شود . خطر کلیدی این گاز بالا بردن سرعت تنفس است .

در حالتی‌که کارگران تخلیه چاه آن را استشمام نمایند , بایستی به‌سرعت از چاه بیرون شده و از ورود دیگر کارگران تخلیه چاه به باطن چاه دوری شود . کارگران تخلیه چاه و دیگر دست اندرکاران تخلیه چاه می بایست اعتنا کافی را مبذول دارا هستند .

کمک‎های نخستین

برای کارگران تخلیه چاه و حفر چاه که با این گاز مسموم شده‎اند می بایست اقدامات ذیل را انجام بخشید . لوله بازکنی منطقه خیابان گرگان

انتقال به هوای آزاد و دارنده اکسیژن
دادن تنفس تصنعی و مصنوعی و اکسیژن خالص

نبود اکسیژن

در بعضی از چاه‏ها احتمالا گازهای مسموم کننده و گاز چاه وجود نداشته باشد ولی بخار و گازهای بی‎اثر جایگزین اکسیژن شده‎اند و درصد آن را ذیل می‎آورد و فرد را در گیر خفگی بی نقص یا این که ناقص می‎نمایند . این برهان هم برای کارگران تخلیه چاه خطرناک است . احتمالا کارگران تخلیه چاه به دلیل نبود اکسیژن در گیر خفگی شوند و جان خویش را از دست بدهند .

نکته قابل توجه راجع به گازهای چاه این است که همگی کارگران تخلیه چاه و دیگر عامل ها تخلیه چاه که به نوعی با چاه ارتباط دارا‌هستند بایستی به‌وجود این گاز اعتنا نمایند و در صورت وجود , عملیات تخلیه چاه را متوقف نمایند . بخش اعظمی از کارگران تخلیه چاه به جهت بی‎توجهی مبتلا مسمومیت شده و جان خویش را از دست دادند

 

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *